„Všechno jsem rval z vlastní kapsy. Přítelkyně platila nájem a jídlo.“ říká Vrátný z Železné Koule
koláž Hrot24/foto se svolením Michala Vrátného
Českej kapitál
„Všechno jsem rval z vlastní kapsy. Pomáhala mi tehdejší přítelkyně, platila nájem a jídlo.“ říká Michal Radar Vrátný z Železné Koule
V rozhovoru s Michalem Vrátným, zakladatelem ikonické tělocvičny Železná Koule, se dozvíte, proč je důležité začít cvičit dřív, než vás zablokují záda, co dělat jinak než ostatní, když nechcete být jen další fitness franšíza, a proč je newsletter silnější než influencer.
šéfredaktor
Z plakátů k činkám
Michal Vrátný, přezdívaný Radar, začínal jako fanoušek počítačové grafiky. Chtěl dělat plakáty pro kapely, design pro párty a obaly CD. Věnoval se hudbě, grafice a seděl celé dny za počítačem. „V práci u počítače, doma u počítače, do toho jsem studoval ČVUT, obor web a multimédia. A přibral jsem třicet kilo během pár měsíců.“
Tělo řeklo dost. Radar začal cvičit, měnit jídelníček – a fungovalo to. Nejdřív pro něj, pak i pro ostatní. „Nikdy jsem nechtěl být trenér jeden na jednoho. Chtěl jsem ovlivnit víc lidí, desítky, stovky. A tak jsem v roce 2012 začal s konceptem skupinového tréninku.“
V garáži bez iPadů
První Koule vznikla téměř bez investic. „Všechno jsem rval z vlastní kapsy. Pomáhala mi tehdejší přítelkyně, platila nájem a jídlo. Já všechno vracel do projektu.“ Přesto se posilovna rychle stala komunitním fenoménem.
„Nepočítal jsem, jestli se mi to vrátí. Ale lidi začali říkat, že se cítí líp. To mi stačilo.“ Dnes se investice do nového prostoru pohybují kolem 20–25 milionů korun. Koule ale zůstává věrná své filosofii – žádné běžecké pásy s Netflixem, ale funkční, odolné vybavení.
„Kettlebelly máme dodnes ty samé z roku 2012. Jsou nesmrtelné. Údržba? Prakticky žádná. A hlavně – lidé k nám chodí kvůli přístupu, ne kvůli displejům.“
Bez investorů a zkratky
Přestože Koule rostla, investorům se Radar dlouho vyhýbal. „Jeden mě tehdy oslovil, chtěl vyvinout aplikaci s iPady na zdi. Ale my jsme potřebovali činky, ne aplikace. Tak jsme si podali ruce a šli dál každý svou cestou.“
Zásadním zlomem byla crowdfundingová kampaň – vybrali 5,5 milionu korun, což byla tehdy druhá nejúspěšnější sportovní kampaň v Česku. „Díky tomu jsme přežili covid, kdy se úplně zavřely tělocvičny. Pro nás to byla extrémní lekce.“
Ze squat racku do e-mailu
Radar dnes není výkonným ředitelem Koule, vedení převzal Martin Kříbala. „Já nejsem ten typ na exekutivu. Jsem zakladatel, snílek. Díky Martinovi to celé drží pohromadě.“
Zato se věnuje newsletteru, který má přes 35 tisíc odběratelů a třicetiprocentní open-rate. „Vůbec jsem to nečekal. Ale lidé si rádi čtou delší texty, když mají hlavu a patu.“ Influencery Koule prakticky nepoužívá. „Jsem rád, když k nám někdo přijde na základě doporučení. Marketing? Nejvíc funguje dobré slovo.“
Čekací listina na rok a půl
Skupinové lekce Koule jsou bez reklamy plně obsazené od ledna 2022. „Na některé časy máme čekací listinu i rok a půl. Jasně, je to lepší než prázdná tělocvična, ale zároveň to není ideální. Chtěl bych pomáhat víc lidem.“
Řešení? Nová pobočka. „Otevíráme další Kouli, v Praze, na jaře příštího roku. Bude mít zhruba 800 m², stejně jako Smíchov. Znamená to zdvojnásobení týmu i provozu.“
Komunita jako klíčová hodnota
Kdo chodí do Koule? „Buď člověk kolem třicítky, co sedí celý den u počítače, chápe, že se musí hýbat, ale neví jak. Nebo naopak někdo, kdo cvičí už dlouho, ale narazil na stagnaci.“ Obě skupiny spojuje chuť dělat věci jinak – bez extrémů, bez klišé. A s podporou.
„Lidi k nám nechodí jen cvičit. Je to prostředí, kde potkáš podobně naladěné. Máme první páry, které se u nás seznámily. Říkám to napůl vážně – za deset let bude Koule fungovat i jako nový Tinder.“
Mýty, bolest a suplementy
Podle Radara je největší mýtus ve fitness světě ten, že trénink musí bolet. „To je nesmysl. Tělo potřebuje adaptaci, ne destrukci. Pro většinu lidí stačí mnohem méně, než si myslí – ale pravidelně a smysluplně.“
A co suplementy? „95 % je k ničemu. My prodáváme jen ty, kterým věřím. Kreatin – ten funguje na náladu i mozek. Syrovátkový protein, pokud vám chybí bílkoviny. A náš vlastní mix Good Morning a Good Night. Ráno na produktivitu, večer na spánek.“