Lukáš Krčil

Každý by měl mít přístup k pomoci – bez ohledu na to, zda má na účtu miliony, nebo poslední výplatu, říká Lukáš Krčil

koláž Hrot24 / se souhlasem Hedepy

Českej kapitál

„Chceme změnit, jak lidé přemýšlejí o duševním zdraví,“ říká Lukáš Krčil z Hedepy

Startup Hedepy mění přístup k duševní pohodě. Vyrostl z osobní krize během covidu. Dnes propojuje lidi s terapeuty v devíti zemích, sbírá data, analyzuje trendy a pomáhá odborníkům růst. Co všechno dnes znamená být v pohodě – a jak to měřit?

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Když vás začnou tlačit myšlenky, většinou nepočítáte s tím, že najdete pomoc do 24 hodin. A už vůbec ne bez stresu, z gauče a s někým, kdo vám sedne i lidsky. Jenže přesně tohle dnes nabízí Hedepy – platforma, která mění vztah Čechů k psychoterapii.

Za projektem stojí Lukáš Krčil. Před pěti lety šéfoval marketingové agentuře, covid ale obrátil jeho život vzhůru nohama.

„Zjistil jsem, jak těžké je najít někoho, komu se opravdu chcete svěřit. A že vlastně nerozumím rozdílům mezi psychoterapeutem, psychologem a psychiatrem. V tom nejsem sám,“ říká.

Místo aby si vzal pauzu, sedl s kolegy na víkend do kanceláře a navrhli první verzi platformy.

Z videohovoru k ekosystému

První prototyp byl improvizovaný. Videohovor, kalendář, jednoduchý profil terapeuta. Ale fungoval. „Terapeuti byli opatrní, ale našli se první odvážní. Díky nim jsme platformu ladili od začátku společně,“ vzpomíná Krčil.

Když přišly první stovky klientů, bylo jasné, že zájem o terapii existuje – jen potřebovala přístupnější formu.

Dnes je z Hedepy plnohodnotný ekosystém. Klient projde úvodním testem, zhlédne medailonek terapeuta, vybere si konzultaci, může si psát deník, dělat cvičení a mezi sezeními mu pomáhá AI průvodce.

Pokud si s terapeutem nesedne, má nárok na vrácení peněz. Know-how z e-shopů tu slouží ve prospěch důvěry.

Myslí se i na terapeuty. „Sledujeme data. Kdo komu pomáhá, kdo má výsledky, kde klienti odcházejí. Učíme se z toho. Pro terapeuty jsme se stali prostředím, kde mohou růst,“ říká Krčil. Platforma tak nestaví jen na empatii, ale i na tvrdých datech.

Firemní hygiena, evropské rozdíly

Hedepy dnes působí v devíti zemích a ročně zprostředkuje přes sto tisíc sezení. Pětina z nich přichází z firemních spoluprací.

„Nechceme být jen řešením pro krizové situace. Naším cílem je pomoct firmám budovat odolnost. Aby v těžkých chvílích mohli lidé podpořit své lídry – a obráceně,“ popisuje Krčil.

Nástroj měření nálady v týmech funguje jednoduše: dvakrát měsíčně e-mail s otázkou „Jak se máš?“, škála emotikonů a možnost stručného komentáře. Žádné dotazníky o 70 otázkách, které stejně nikdo nevyplní. HR konečně dostává zpětnou vazbu, která má smysl.

V různých zemích lidé reagují různě. Češi se k terapii odhodlávají déle, ale pak vytrvají. Řekové chodí klidně 25krát do roka.

Roste i role technologií. „AI nenahradí terapeuta, ale může být mostem. Pomůže najít správný směr nebo odborníka. Může být podpůrná mezi sezeními,“ říká Krčil.

Důstojná pomoc pro každého

Díky zdravotním pojišťovnám nebo zaměstnavatelům je dnes terapie dostupnější. A i senioři, kteří dřív váhali, Hedepy objevují. „Mnohdy je to pro ně první zkušenost, kdy se opravdu někomu svěří. A my jim chceme nabídnout bezpečný prostor,“ dodává Krčil.

Hedepy není jen startupem s grafy, investory a expanzními mapami. Je to i společenský projekt. „Chceme, aby měl každý přístup k pomoci. Nezáleží na tom, jestli má na účtu miliony, nebo poslední výplatu.“

Změnit vztah k terapii neznamená vyměnit gauč za video call. Znamená to udělat první krok bez ostychu. Kliknout a říct: Chci si popovídat.