Firma oznámila, že opouští plán na odštěpení divize pohonných technologií, která zahrnuje výrobu elektrických, hybridních i klasických systémů
Shutterstock.com
Vysoké dluhy
Německý automobilový dodavatel ZF propouští tisíce lidí, úspory přesáhnou 12 miliard. Továrny má i v Česku
Divize elektrifikovaných pohonných jednotek automobilky ZF přijde do konce dekády o čtvrtinu zaměstnanců. Firma čelí slabé poptávce po elektromobilech, vysokému dluhu i globálnímu obchodnímu napětí.
tmn
Německý výrobce automobilových součástek ZF Friedrichshafen oznámil, že do roku 2030 zruší zhruba 7600 pracovních míst ve své divizi elektrifikovaných pohonných jednotek. Propouštění se týká výhradně Německa a odpovídá přibližně čtvrtině zaměstnanců divize a sedmi procentům celkové pracovní síly firmy v zemi.
Kroky jsou součástí restrukturalizační dohody, kterou společnost uzavřela s odbory po měsících protestů zaměstnanců. ZF se snaží reagovat na problémy automobilového průmyslu – od slabé poptávky po elektromobilech přes nejistotu v globálním obchodě až po vlastní vysoký dluh způsobený akvizicemi.
Restrukturalizace nebude znamenat jen propouštění. Součástí dohody je také zkrácení týdenní pracovní doby v závodech divize o sedm procent a odklad plánovaného růstu mezd až na říjen 2026.
Cílem je do roku 2027 dosáhnout úspor přesahujících 500 milionů eur (asi 12,1 miliardy korun). ZF se zároveň zavázala, že pokud to situace dovolí, vyhne se nucenému propouštění a využije programy předčasného důchodu či odstupného.
Firma rovněž oznámila, že opouští původní plán na odštěpení divize pohonných technologií, která zahrnuje výrobu elektrických, hybridních i klasických systémů. Tato část byznysu, zaměstnávající zhruba 30 tisíc lidí, zůstane součástí skupiny.
Restrukturalizační dohodu komentoval i nový generální ředitel Mathias Miedreich, jenž dnes nahradil Holgera Kleina po jeho předčasném odchodu kvůli sporům o budoucí směřování firmy.
„Hledáme nové cesty pro automobilový průmysl. Zároveň si ale uvědomujeme, že pro naše zaměstnance to znamená tvrdé škrty,“ uvedl Miedreich.
S podobnými problémy se potýkají i další němečtí dodavatelé. Jen minulý týden oznámil Bosch, že propustí 13 tisíc lidí. Podle průmyslového svazu VDA přišel německý automobilový sektor od roku 2023 o zhruba 55 tisíc pracovních míst, nejvíce právě mezi dodavateli.
ZF je globální technologická společnost se 162 výrobními závody ve 31 zemích. Celosvětově zaměstnává téměř 169 tisíc lidí, z toho přibližně 3500 v České republice, kde provozuje vývojová centra v Jablonci nad Nisou, v Plzni a Zlíně, výrobní závody má ve Frýdlantu, Jablonci nad Nisou, Klášterci nad Ohří, Staňkově, Staré Boleslavi a Žatci.
S využitím ČTK