Na elekto auta lze v Itálii uplatnit tolik pobídek a bonusů, že i ta dovezená z daleké Asie vyjdou levněji než pořízení cyklistického kola lepší značky z Evropy
Shutterstock.com
Zelené šílenství. V Itálii se díky dotacím prodávají elektroauta levněji než luxusní kola
Itálie spustila nový dotační program na podporu prodeje elektromobilů a jeho dopady jsou okamžitě vidět. Díky štědrým pobídkám se některé čínské vozy prodávají levněji než špičková jízdní kola.
Hrot24, čtk
,
Nejvíce z programu těží značky Dacia a Leapmotor, jejichž modely se s využitím šrotovného a státních dotací dostaly na ceny, které na evropském trhu dosud nemají obdoby.
Malý elektromobil Dacia Spring, patřící do skupiny Renault, lze po započtení dotací a šrotovného pořídit už za 3900 eur (94 800 Kč), ačkoliv katalogová cena činí 17 900 eur (435 tisíc korun). Podobně hatchback Leapmotor T03, vyráběný v Číně a dovážený do EU skupinou Stellantis, vyjde zákazníky na 4900 eur (119 100 korun) místo původních 18 900 eur (459 400 korun).
Automobilka Leapmotor svůj vůz inzerovala dokonce s heslem, že „je levnější než jízdní kolo“. Na tuto cenu se dostává kombinací snížení katalogové ceny na 15 900 eur, šrotovného tří tisíc eur a státní dotace ve výši 11 tisíc eur.
Další automobilky se k tak radikálnímu zlevňování nepřidávají. Nejlevnějším konkurentem je Fiat 500e, který se v Itálii nabízí za 9950 eur (241 800 korun). Tato cena platí pouze při využití dotací a současně uzavření úvěru s vysokým úrokem 12,9 procenta.
Italská vláda vyčlenila na podporu elektromobilů 597 milionů eur (14,5 miliardy korun). Podmínkou pro získání nejvyšší dotace 11 tisíc eur je sešrotování vozu s emisní normou Euro 5 nebo starší a roční příjem domácnosti do 30 tisíc eur (729 tisíc korun). Rodiny s příjmem do 40 tisíc eur (972 tisíc korun) mají nárok na pobídku devět tisíc eur. Program se vztahuje jen na domácnosti ve městech nad 50 tisíc obyvatel.
Itálie dlouhodobě patří k nejslabším trhům s elektromobily v Evropě. Jejich podíl na registracích byl do srpna letošního roku pouhých 5,2 procenta, zatímco průměr EU činí 15,8 procenta. Analýzy očekávají, že dotace by mohly zvýšit prodeje asi o 60 tisíc nových vozů.
Podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) vzrostl počet registrací nových aut v EU v srpnu o 5,3 procenta na 677 786 vozů. Tahounem růstu byly hybridní modely s meziročním nárůstem 54,5 procenta, zatímco prodej vozů se spalovacími motory dál klesal. Od začátku roku se celkový počet registrací v EU mírně snížil, o 0,1 procenta na 7,17 milionu vozů.