Odbory na oznámení o propouštění zareagovaly pobouřeně
Shutterstock.com
Bosch seškrtá 13 tisíc pracovních míst, odbory varují před sociální katastrofou
Německý výrobce automobilových součástek Bosch plánuje do roku 2030 zrušit dalších 13 tisíc pracovních míst. Firma uvedla, že musí výrazněji snížit náklady, aby si udržela konkurenceschopnost v náročném automobilovém prostředí. Koncem loňského roku měl Bosch po celém světě zhruba 418 tisíc zaměstnanců.
čtk, vlb
,
Oznámení je pokračováním rozsáhlého propouštění, které Bosch zahájil už koncem roku 2023. Poslední větší vlnu ohlásil letos v červenci.
Nové škrty se dotknou mimo jiné závodů ve Stuttgartu-Feuerbachu, Schwieberdingenu, Waiblingenu, Bühl/Bühlertalu v Bádensku-Württembersku a v Homburgu v Sársku.
„Musíme urgentně pracovat na konkurenceschopnosti v oblasti mobility a dál trvale snižovat náklady. Bohužel se při tom nevyhneme dalšímu snižování počtu pracovních míst nad rámec už oznámeného rozsahu,“ uvedl Stefan Grosch, který má v podniku na starost pracovní záležitosti.
Bosch je největším dodavatelem automobilových součástek na světě a čelí prudké konkurenci čínských výrobců i vysokým cenám energií v Evropě.
Významná divize Mobility, kde pracuje přes 70 tisíc lidí, musí podle firmy snížit náklady o 2,5 miliardy eur ročně (zhruba 61 miliard korun), aby si zachovala konkurenceschopnost.
Odborový svaz IG Metall reagoval na oznámení s rozhořčením. Předseda celopodnikové rady Mobility Frank Sell upozornil, že propouštění v takovém rozsahu je „historické“ a může způsobit v mnoha regionech sociální otřesy.
Bosch působí také v České republice, kde zaměstnává přes osm tisíc lidí v několika firmách. Výrobci autodílů se nyní potýkají s tlakem automobilek na snižování cen, zatímco jejich vlastní náklady rostou.
Automobilky jako Volkswagen a Porsche zároveň snižují počty zaměstnanců i výrobu, aby kompenzovaly slabý prodej v Číně a dopady amerických cel. Čínští konkurenti získávají podíl na trhu díky levnějším bateriím, motorům a elektronickým součástkám.