Úsporný program oznámila i automobilka Volkswagen

Úsporný program oznámila i automobilka Volkswagen

Shutterstock.com

Tradice v ohrožení

Německý autoprůmysl krvácí. Ve fabrikách zmizelo přes 50 tisíc pracovních míst

V německém průmyslu ubývá zaměstnanců, nejvíce v automobilkách a u jejich dodavatelů. Analýza EY ukazuje, že odvětví čelí propadům zisků, drahým energiím i konkurenci z Číny.

tmn

V německém automobilovém průmyslu během uplynulého roku zaniklo více než 50 tisíc pracovních míst. Vyplývá to z nové analýzy poradenské společnosti EY, na kterou se odvolává agentura DPA. Automobilky a jejich dodavatelé patří k nejvíce zasaženým odvětvím německé ekonomiky, která se dva roky po sobě propadla a jen pomalu hledá cestu k růstu.

Od července 2023 do června 2024 přišlo v automobilovém sektoru o práci zhruba 51 500 lidí, tedy téměř sedm procent zaměstnanců. Celkově v německém průmyslu zaniklo za stejné období 114 tisíc pracovních míst, což představuje pokles o 2,1 procenta. Oproti době před pandemií covidu-19 je v německých továrnách o 245 tisíc lidí méně.

„Masivní snížení vývozu do USA německý průmysl citelně zasáhlo,“ uvedl analytik EY Jan Brorhilker. Firmy podle něj trápí také drahé energie, složitá byrokracie i slabá domácí poptávka. Situaci zhoršují i nové patnáctiprocentní americké cla na dovoz z EU.

V posledních měsících oznámily škrty a úsporné programy velké automobilky jako Mercedes-Benz a Volkswagen i dodavatelé Bosch, Continental nebo ZF.

Důvodem jsou propady zisků, nadbytečné výrobní kapacity a klesající poptávka na zahraničních trzích. Nejvíce míst mizí v Německu samotném, především v manažerských, administrativních a výzkumných pozicích.

Brorhilker upozornil, že to je špatná zpráva hlavně pro vysokoškoláky. „Automobilový průmysl a strojírenství dnes zaměstnávají výrazně méně mladých lidí než dříve. Pro nové inženýry budou příští roky mimořádně složité – něco, co jsme v Německu dlouho nezažili,“ řekl.

Dopady německé krize mohou pocítit i české podniky. Německo je největším obchodním partnerem České republiky a mnoho tuzemských firem funguje jako subdodavatelé německých automobilek.

S využitím ČTK