Euro slaví 25 let. Ustojí současné turbulence a prosadí se i dál jako světová měna?

Čtvrt století po svém vzniku se euro přetahuje s čínským renminbi o pozici světové měny číslo dvě. Ovšem současná situace pozici eura komplikuje.

Čtvrt století po svém vzniku se euro přetahuje s čínským renminbi o pozici světové měny číslo dvě. Ovšem současná situace pozici eura komplikuje.

Celý článek
0

Lidí bez přístupu k elektřině je už 685 milionů. Příčinou je i africká populační exploze

Rok 2022 byl přelomový v tom, že vzrostl počet lidí bez přístupu k elektrické energii. Celkově jich bylo 685 milionů. Je to způsobeno populační explozí v chudých zemích Afriky.

Rok 2022 byl přelomový v tom, že vzrostl počet lidí bez přístupu k elektrické energii. Celkově jich bylo 685 milionů. Je to způsobeno populační explozí v chudých zemích Afriky.

Celý článek
0

Mars vydal své další tajemství. Týká se sopek – i té největší ve Sluneční soustavě

Na rovníku planety Mars se vyskytuje vodní námraza. Dosud neviděný jev zachytily dvě sondy Evropské kosmické agentury (ESA), které zkoumají našeho vesmírného souseda z jeho oběžné dráhy. Podle vědců tato skutečnost naznačuje, že na povrchu planety probíhají pozoruhodné procesy.

Na rovníku planety Mars se vyskytuje vodní námraza. Dosud neviděný jev zachytily dvě sondy Evropské kosmické agentury (ESA), které zkoumají našeho vesmírného souseda z jeho oběžné dráhy. Podle vědců tato skutečnost naznačuje, že na povrchu planety probíhají pozoruhodné procesy.

Celý článek
0

Konec spalovacích motorů? Šance na realističtější přístup ještě žije

Zdánlivě již předem rozhodnuté hlasování europoslanců o ukončení výroby aut se spalovacím motorem nakonec díky strachu z dopadů na evropský průmysl a čínské elektromobilové nadvlády tak jasné být nemusí.

Konec spalovacích motorů? Šance na realističtější přístup ještě žije
ilustrační foto | MDart10 / Shutterstock.com

Zatímco v egyptském Šarm aš-Šajchu vrcholilo tradiční klimahysterické sněmování planety na konferenci COP27, v Evropě se podle všeho překvapivě probouzejí semínka realističtějšího přístupu k zelené politice.

A zrovna v případě, který se zdál být definitivně rozhodnutý a před vlastně už formálním hlasováním Evropského parlamentu. Hlasování o ukončení výroby automobilů se spalovacím motorem však nakonec tak formální být nemusí.

Proti se postavil dokonce samotný eurokomisař. Francouz Thierry Breton, patřící k liberální straně prezidenta Macrona, vystoupil v několika rozhovorech pro vlivná evropská média a varoval před gigantickým otřesem autoprůmyslu, při němž přijde o práci 600 tisíc lidí a trhy, které opustí evropské automobilky, obsadí okamžitě Číňané.

Ti jsou navíc schopni nabídnout levné elektromobily i v Evropě a místní výrobce vytlačit na okraj průmyslového odvětví, v němž starý kontinent donedávna dominoval světu. Kromě jiného i proto, že na rozdíl od Evropy disponují surovinami potřebnými k výrobě baterií v dostatečném množství.

Breton by mohl ovlivnit hlasování liberální frakce v europarlamentu a to by pak mohlo být velmi napínavé. Ukazuje se, že když Petr Fiala jako premiér předsedající země odpískal boj o spalovací motory, bylo to zbytečně předčasné a existovala šance celou tuhle šarádu, která tvrdě dopadne na český autoland, ještě uhrát a najít pro obhajobu racionality vlivné spojence.

Přitom Fiala ještě před rokem vzkazoval voličům, že zakázat spalovací motory je nepřijatelné. A pak se vůbec o nic nepokusil.

Ztráta – byť malé – šance zamrzí, protože to bude drahé. Pravděpodobnost, že dojde k nějakým změnám na poslední chvíli, není velká, ale směrnice počítá s možností korekce ještě v roce 2026, kdy má padnout definitivní rozhodnutí.

Na tom, že evropské národy budou v následujících letech z veřejných i soukromých zdrojů platit stamiliardy eur na likvidaci pro Evropu zásadního průmyslového odvětví s prakticky neměřitelným přínosem pro změnu klimatu, to nic nezmění.