Komentář: Potřebujeme revizi Green Dealu. Místo toho nás možná čeká přitvrzení

Plán EU snížit emise do roku 2040 o devadesát procent je nebezpečný. Schvalovat se má prostřednictvím zákulisního vyjednávání, s minimální účastní národních parlamentů a bez propočtů, co to bude koho stát a zda je to sociální únosné.

Plán EU snížit emise do roku 2040 o devadesát procent je nebezpečný. Schvalovat se má prostřednictvím zákulisního vyjednávání, s minimální účastní národních parlamentů a bez propočtů, co to bude koho stát a zda je to sociální únosné.

Celý článek
0

Velká ropná konsolidace v USA: Dražší benzín a více vlivu pro OPEC

Polovinu těžby ropy v největší producentské zemi světa ovládla pouhá desítka firem. Kromě nich samotných se to nelíbí nikomu – Wall Street, politikům ani spotřebitelům.

Polovinu těžby ropy v největší producentské zemi světa ovládla pouhá desítka firem. Kromě nich samotných se to nelíbí nikomu – Wall Street, politikům ani spotřebitelům.

Celý článek
0

Tajemná ruská vesmírná zbraň je nesmysl. Špionům šlo o udržení vlivu

Za únikem informací o ruské zbrani schopné ničit družice stály nejspíš americké tajné služby. Chtěly vyděsit politiky, aby neschválili novelu, která by jim sebrala pravomoc shromažďovat citlivá data i bez povolení soudu.

Za únikem informací o ruské zbrani schopné ničit družice stály nejspíš americké tajné služby. Chtěly vyděsit politiky, aby neschválili novelu, která by jim sebrala pravomoc shromažďovat citlivá data i bez povolení soudu.

Celý článek
0

Konec spalovacích motorů? Šance na realističtější přístup ještě žije

Zdánlivě již předem rozhodnuté hlasování europoslanců o ukončení výroby aut se spalovacím motorem nakonec díky strachu z dopadů na evropský průmysl a čínské elektromobilové nadvlády tak jasné být nemusí.

Konec spalovacích motorů? Šance na realističtější přístup ještě žije
ilustrační foto | MDart10 / Shutterstock.com

Zatímco v egyptském Šarm aš-Šajchu vrcholilo tradiční klimahysterické sněmování planety na konferenci COP27, v Evropě se podle všeho překvapivě probouzejí semínka realističtějšího přístupu k zelené politice.

A zrovna v případě, který se zdál být definitivně rozhodnutý a před vlastně už formálním hlasováním Evropského parlamentu. Hlasování o ukončení výroby automobilů se spalovacím motorem však nakonec tak formální být nemusí.

Proti se postavil dokonce samotný eurokomisař. Francouz Thierry Breton, patřící k liberální straně prezidenta Macrona, vystoupil v několika rozhovorech pro vlivná evropská média a varoval před gigantickým otřesem autoprůmyslu, při němž přijde o práci 600 tisíc lidí a trhy, které opustí evropské automobilky, obsadí okamžitě Číňané.

Ti jsou navíc schopni nabídnout levné elektromobily i v Evropě a místní výrobce vytlačit na okraj průmyslového odvětví, v němž starý kontinent donedávna dominoval světu. Kromě jiného i proto, že na rozdíl od Evropy disponují surovinami potřebnými k výrobě baterií v dostatečném množství.

Breton by mohl ovlivnit hlasování liberální frakce v europarlamentu a to by pak mohlo být velmi napínavé. Ukazuje se, že když Petr Fiala jako premiér předsedající země odpískal boj o spalovací motory, bylo to zbytečně předčasné a existovala šance celou tuhle šarádu, která tvrdě dopadne na český autoland, ještě uhrát a najít pro obhajobu racionality vlivné spojence.

Přitom Fiala ještě před rokem vzkazoval voličům, že zakázat spalovací motory je nepřijatelné. A pak se vůbec o nic nepokusil.

Ztráta – byť malé – šance zamrzí, protože to bude drahé. Pravděpodobnost, že dojde k nějakým změnám na poslední chvíli, není velká, ale směrnice počítá s možností korekce ještě v roce 2026, kdy má padnout definitivní rozhodnutí.

Na tom, že evropské národy budou v následujících letech z veřejných i soukromých zdrojů platit stamiliardy eur na likvidaci pro Evropu zásadního průmyslového odvětví s prakticky neměřitelným přínosem pro změnu klimatu, to nic nezmění.