Komentář: Potřebujeme revizi Green Dealu. Místo toho nás možná čeká přitvrzení

Plán EU snížit emise do roku 2040 o devadesát procent je nebezpečný. Schvalovat se má prostřednictvím zákulisního vyjednávání, s minimální účastní národních parlamentů a bez propočtů, co to bude koho stát a zda je to sociální únosné.

Plán EU snížit emise do roku 2040 o devadesát procent je nebezpečný. Schvalovat se má prostřednictvím zákulisního vyjednávání, s minimální účastní národních parlamentů a bez propočtů, co to bude koho stát a zda je to sociální únosné.

Celý článek
0

Velká ropná konsolidace v USA: Dražší benzín a více vlivu pro OPEC

Polovinu těžby ropy v největší producentské zemi světa ovládla pouhá desítka firem. Kromě nich samotných se to nelíbí nikomu – Wall Street, politikům ani spotřebitelům.

Polovinu těžby ropy v největší producentské zemi světa ovládla pouhá desítka firem. Kromě nich samotných se to nelíbí nikomu – Wall Street, politikům ani spotřebitelům.

Celý článek
0

Zakladatelka Zásilkovny Kijonková po 13 letech odejde z vedení skupiny Packeta

Zakladatelka logistické služby Zásilkovna Simona Kijonková po 13 letech odejde z vedení skupiny Packeta, která Zásilkovnu provozuje. Zásilkovnu založila v roce 2010 a jako generální ředitelka ji vedla až do prodeje na přelomu loňského a letošního roku. Ve funkci ji má po dokončení transakce nahradit Erich Čomor, který stál u založení Air Bank nebo vedl německý Rohlík.

Zakladatelka logistické služby Zásilkovna Simona Kijonková po 13 letech odejde z vedení skupiny Packeta, která Zásilkovnu provozuje. Zásilkovnu založila v roce 2010 a jako generální ředitelka ji vedla až do prodeje na přelomu loňského a letošního roku. Ve funkci ji má po dokončení transakce nahradit Erich Čomor, který stál u založení Air Bank nebo vedl německý Rohlík.

Celý článek
0

Je libo motorák na zahradě? České dráhy prodávají vyřazené vagony od sto tisíc korun

České dráhy si připravily doslova „výprodej na železnici“. Prodejní seznam ČD nabízí desítky motorových vozů, kterým vévodí kultovní motoráky 810 a 809. Důvody prodeje jsou klesající turnusová potřeba, rozvoj a modernizace regionálního vozového parku.

Je libo motorák na zahradě? České dráhy prodávají vyřazené vagony od sto tisíc korun
Kultovní motorový vůz 810 od Českých drah | foto České dráhy

Chtěli byste mít na zahradě motorák nebo si z vagonu udělat chalupu? To vše se může stát realitou, stačí se podívat na nabídku Českých drah a vybrat si vlak. „Koupit si motorák nikdy nebylo snazší,“ informuje server Zdopravy.cz. Mezi zájemce o motoráky patří především železniční spolky a nadšenci, ale také firmy mimo železniční prostředí.

Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský deníku Hrot24 sdělil, že v minulosti některé vyřazené vozy kupoval také polský dopravce. „O lokomotivy řad 242 a 163 má zase zájem naše dceřiná společnost ČD Cargo, která je po vyřazení z osobní dopravy využívá ještě v dopravě nákladní,“ řekl Šťáhlavský.

Noví majitelé vyřazené vagony nejčastěji mění pro rekreační účely (chaty, chalupy, ubytovací jednotky k pronájmu apod.) nebo z nich dělají gastronomická zařízení (kavárny, bufety, sezonní restaurace atd.). „Právě o motorové vozy řady 810 a vozy přípojné je relativně největší zájem s ohledem k jejich parametrům a různorodosti jejich dalšího využití,“ řekl mluvčí ČD deníku Hrot24.

Mezi desítkami vagonů můžete najít také kultovní motorové vozy 810 a 809. Podle webu Českých drah se jedná o „prodej nepotřebných vozidel a zásob“ a „odprodej nepotřebných železničních kolejových vozidel k dalšímu využití“. Vyřazené „železniční kolejové vozidlo“ si můžete pořídit skrze elektronický nástroj Tender arena, a pokud má o koupi vagonu zájem více uživatelů, uskuteční se internetová aukce.

„Za výprodejem je klesající turnusová potřeba. České dráhy mají aktuálně ve stavu 120 motorových vozů řady 810, z toho je v turnusu nasazených 67. Desítky vozidel už ČD prodaly. Loni v pololetí činil celkový počet ‚osmsetdesítek‘ v majetku ČD 183, v turnusu jich jezdilo 104,“ doplňuje server Zdopravy.cz.

V nabídce také najdeme přípojné osobní vozy k motorovým vozům. „Aktuálně nabídce dominují motorové vozy řady 810, které ve velkém opouštějí náš provoz. V uplynulých měsících nabídka obsahovala také například osobní vozy typu B249, Bdt/Bdtee/Bdtmee,“ uvedl Šťáhlavský s tím, že nabídka se průběžně aktualizuje podle toho, jak jsou vozidla vyřazována z provozu.

Šťáhlavský promluvil rovněž o ceně, která začíná na sto tisících. „Obecně lze říci, že v případě motorových vozů řady 810 se obvyklá cena při prodeji pohybuje kolem sto tisíc až milionu korun, právě podle skutečného stavu a zájmu o konkrétní vůz,“ doplnil mluvčí s tím, že se cena odvíjí od konkrétního vozidla, technického stavu, stáří a provozuschopnosti.

České dráhy využívají 67 motorových vozů 810 a desítky vozidel už prodaly. Tvrdí však, že výprodej slavných vozů 810 a 809 teprve přijde, jelikož je na kolejích brzy nahradí modernější stroje.

Nejstarší polský výrobce železničních vozidel Pesa má ČD dodat vozy RegioFox (347), které zatím jezdí pouze na Vysočině. Problémem je totiž zpoždění dodávek z Polska, kvůli čemuž ČD stále musí využívat náhradní vozidla Regionova (814), která vytlačují motoráky 810 a 809. Opravdu velký výprodej tedy přijde poté, co Česko začnou křižovat polské vlaky RegioFox.

To potvrdil také mluvčí Českých drah. „Během letošního roku se bude nabídka týkat hlavně odstavených motorových vozů řady 810, ale také dalších osobních vozů (B249, Bdt/Bdtee/Bdtmee, BDs atp.) nebo lokomotiv, které se uvolní díky dodávkám velkého počtu moderních jednotek RegioPanter, RegioFox a ComfortJet,“ řekl Šťáhlavský redakci Hrot24.

Seznam nepotřebných železničních kolejových vozidel k prodeji najdete zde. Vozy, které se neprodají, jsou poté určeny k fyzické likvidaci a sešrotování.