Elektrický Volkswagen
Shutterstock.com
Technologická nadvláda
Vzácné kovy jako zbraň. Čína rázně škrtla vývoz a může zadusit evropský autoland
Omezení vývozu vzácných zemin z Číny může podle výrobců jako Volkswagen či Toyota způsobit zastavení výroby. Kvůli složitým licenčním procesům přestává být zajištěna dodávka klíčových součástek, a ohrožen je tak i povinný přechod na elektromobily.
editor
Evropské automobilky čelí další existenční hrozbě. Tentokrát ale nejde o propad poptávky, vysoké náklady na energii ani problémy s přechodem na elektromobilitu. Novou krizí je omezení vývozu vzácných zemin z Číny – klíčových prvků pro výrobu aut do zásuvky a jejich komponent. Jak uvedl server Oilprice.com, čínské regulační zásahy mohou vést až k přerušení výroby v Evropě.
Peking zavedl nový licenční režim na vývoz vzácných zemin, především permanentních magnetů, které se používají například v elektromotorech, řízení, senzorech či bezpečnostních systémech. Žadatelé o vývozní licence musejí nyní projít složitým a časově náročným procesem, který brzdí dodávky napříč dodavatelskými řetězci.
Mluvčí společnosti Bosch, jednoho z největších evropských dodavatelů pro automobilky, označil systém za „komplexní a časově náročný, mimo jiné kvůli nutnosti dodání rozsáhlé dokumentace“. Výsledkem je, že jen malé množství dodavatelů získalo licenci – a to podle průmyslu nestačí.
Aliance pro automobilové inovace, sdružující firmy jako Toyota, General Motors či Volkswagen, již v květnu varovala, že bez spolehlivého přísunu zmíněných prvků nebude možné vyrábět klíčové automobilové komponenty.
„Bez přístupu k těmto prvkům a magnetům nebudou dodavatelé schopni vyrábět základní součástky – od převodovek až po kamery,“ uvedla organizace v dopise adresovaném americké vládě, z nějž citovala agentura Reuters.
Přestože se o nutnosti budovat nezávislé dodavatelské řetězce v Evropě mluví už roky, konkrétní kroky chybějí.
Pro evropské automobilky je situace o to závažnější, že na rozdíl od USA mají zákonnou povinnost vyrábět a prodávat elektromobily. A právě auta na baterie potřebují podstatně více vzácných zemin než vozy se spalovacími motory. Výroba elektromotorů, baterií a dalších systémů je bez nich prakticky nemožná.
Místopředseda Evropské komise Maroš Šefčovič v tomto týdnu uvedl, že „informoval čínský protějšek o alarmující situaci v automobilovém průmyslu EU“. Upozornil, že vzácné zeminy a permanentní magnety jsou zásadní pro výrobu. „Je to extrémně náročné pro celý průmysl,“ dodal slovenský politik.
Závislost, která bolí
Čína v současnosti kontroluje 90 procent světové kapacity zpracování vzácných zemin. Dlouhodobě je tak monopolním hráčem, na němž jsou závislé nejen USA a EU, ale i Japonsko a další technologické velmoci.
A jak připomíná Oilprice.com, Peking tímto krokem reaguje na restrikce, které Západ – včetně EU – uvalil na čínský vývoz do svých ekonomik. Nový vývozní režim vzácných zemin je tak i nástrojem geopolitického tlaku, podobně jako Spojené státy využívají dominantního postavení dolaru nebo extrémně vyšroubovaných celních tarifů.
Norsko odkládá hlubinnou těžbu: Ekologové slaví, průmysl čeká na volby
Přestože se o nutnosti budovat nezávislé dodavatelské řetězce v Evropě mluví už roky, konkrétní kroky chybějí. Výstavba nových těžebních a zpracovatelských kapacit je investičně i časově náročná – často trvá více než deset let. Čínský monopol tak zůstává do budoucna realitou.
Současná krize ale může podle zmíněného webu přimět Evropu k akci. Už nyní se v Bruselu diskutuje o větší podpoře strategických surovin, včetně jejich recyklace či lokalizované produkce.
Zda však Evropa zvládne vybudovat vlastní kapacity včas, zůstává nejasné. Čas běží – a automobilky varují, že první odstávky výroby jsou jen otázkou měsíců.