Green Deal jako bitevní pole: ANO, SPD a Motoristé našli společného nepřítele, ne ale řešení

Green Deal jako bitevní pole: ANO, SPD a Motoristé našli společného nepřítele, ne ale řešení

Michal Čížek, Hrot24

ANO, SPD a Motoristé: jednotní proti Green Dealu, rozdělení v řešeních

Zelená dohoda pro Evropu se stala dalším z dělicích příkopů české politiky. Hnutí ANO, SPD a Motoristé se v předvolebních programech shodují, že Green Deal je přítěží, kterou je třeba přehodnotit nebo rovnou zrušit. Jenže tam, kde se programy potkávají v kritice Bruselu, začínají se rozcházet v tom, co by mělo přijít po něm.

Michael Skřivan

Michael Skřivan, čtk

šéfredaktor,

Pro hnutí ANO je „současná podoba Green Dealu mrtvá“. Strana vedená Andrejem Babišem volá po tlaku na Evropskou komisi, aby projekt co nejrychleji zrušila, a zároveň slibuje, že bude usilovat o rozvoj obnovitelných zdrojů — od solárních a větrných až po vodní elektrárny. „OZE jsou velmi důležitou součástí nízkoemisního energetického mixu,“ uvádí ANO v programu. Oproti tomu SPD, která Green Deal odmítá s podobnou razancí, dává jasně přednost jádru a o obnovitelných zdrojích mluví jen okrajově. Motoristé se staví ještě ostřeji — chtějí podporu obnovitelných zdrojů úplně ukončit a jako jediný domácí zdroj energie prosazují uhlí.

O emisních povolenkách i zelených dotacích mají jasno

Shoda panuje také v odmítnutí emisních povolenek. SPD a Motoristé je chtějí zrušit, hnutí ANO se staví proti jejich rozšíření na vytápění a silniční dopravu (tzv. EU ETS 2). Tento systém považují všechny tři subjekty za neúnosnou zátěž pro domácnosti i firmy. Motoristé zároveň chtějí omezit výdaje na projekty spojené s Green Dealem, zatímco ANO plánuje pokračovat v programu Nová zelená úsporám, který Motoristé naopak chtějí zcela zrušit.

V péči o krajinu se jejich cesty opět rozcházejí. Motoristé chtějí zrušit protierozní vyhlášku, což ekologové označují za krok zpět. Nabízejí ale náhradní dobrovolná opatření – remízky, větrolamy či meze – a slibují investice do půdy a lesů. ANO se k tématům biodiverzity či ochrany půdy výslovně nevyjadřuje, ale plánuje vytvářet přírodní bariéry proti suchu a erozi. SPD v programu mluví o „obecné podpoře ochrany přírody“, bez konkrétních návrhů.

Kdo bude řídit rezort životního prostředí? Kritika míří na Motoristy

Podle dosavadní dohody má mít v plánovaném kabinetu ANO devět křesel včetně premiéra, SPD tři a Motoristé čtyři. Personální rozdělení má předseda hnutí ANO Andrej Babiš oznámit v polovině listopadu po dokončení programové části jednání. Už teď se ale zvedla vlna kritiky kvůli možnému obsazení postu ministra životního prostředí. Favoritem Motoristů je jejich předseda Petr Macinka, což vyvolalo ostré reakce ekologů, vědců i studentů. Na Hradčanském náměstí kvůli tomu o víkendu demonstrovaly stovky lidí a vznikly otevřené dopisy i výzvy k přehodnocení nominace.

Zatímco programové spory o budoucnost Green Dealu se vedou na papíře, politická realita ukazuje, že rozkol mezi „zeleným“ a „fosilním“ pojetím ekonomiky bude jedním z klíčových konfliktů příštích let. A ač se ANO, SPD i Motoristé momentálně tváří jako spojenci proti Bruselu, jejich představy o české energetické budoucnosti se mohou ukázat jako těžko slučitelné.