Evropa chce čistě létat i plout. Paliva budoucnosti ale zatím chybí

Evropa chce čistě létat i plout. Paliva budoucnosti ale zatím chybí

Shutterstock.com

Brusel rozjíždí miliardovou injekci do zelených paliv. Lodě a letadla ale dál používají fosilní vlně

Evropská unie rozjíždí plán za 2,9 miliardy eur, který má rozhýbat výrobu zelených paliv pro lodní a leteckou dopravu. Tyto dva sektory dnes dohromady tvoří přes čtvrtinu emisí z dopravy a dekarbonizovat je znamená pustit se do toho nejtěžšího.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Doteď se totiž spoléhají téměř výhradně na ropu. A přestože jsou závazky dané zákonem, bez reálné produkce paliv budoucnosti to zůstává jen u papírových slibů.

Tři miliardy na rozjezd, sto miliard na cíl

„Tento balíček posiluje konkurenceschopnost Evropy a zároveň nás rozhodně posouvá k uhlíkové neutralitě,“ říká eurokomisař pro udržitelnou dopravu a turismus Apostolos Tzitzikostas. Podle něj investice pomůže vytvořit čistší, odolnější a dostupnější dopravní systém.

Evropská komise odhaduje, že k dosažení klimatických cílů bude do roku 2035 potřeba až 20 milionů tun udržitelných paliv. Celková investice má dosáhnout přibližně 100 miliard eur. Aktuálně oznámené téměř tři miliardy mají sloužit jako základ pro nastartování výroby – a budou uvolněny z víceletého rozpočtu EU do roku 2027.

Ambice versus realita

Podle platné legislativy musí lodní doprava od roku 2025 snížit emise o 2 % oproti roku 2020. Do roku 2050 má intenzita emisí klesnout o 80 %. Letecký sektor má od roku 2035 povinnost dodávat na evropských letištích alespoň 20 % udržitelného paliva, z toho 5 % tzv. e-SAF – syntetického paliva vyráběného z CO₂, vody a elektřiny z obnovitelných zdrojů. Do roku 2050 má zelené palivo tvořit 70 % spotřeby, přičemž polovina musí být právě e-SAF.

Jenže zatím nejsou k dispozici dostatečné objemy. „Samotné nařízení nevytvoří funkční trh. Je načase si to přiznat a jednat,“ říká Ourania Georgoutsakou z asociace Airlines for Europe. Podle ní je klíčové snížit náklady na výrobu – bez toho se letenky zdraží a evropské aerolinky ztratí tah na branku.

Vrtule změny se teprve roztáčí

Přes čtyřicet projektů na výrobu e-paliv je zatím ve fázi plánování, ale žádný z nich ještě nedospěl ke konečnému investičnímu rozhodnutí. Komise za překážky označuje náklady, omezenou dostupnost obnovitelných zdrojů, technologickou nezralost i energetickou náročnost celého procesu.

Antony Froggatt z organizace Transport & Environment přesto vítá, že EU vytvořila finanční nástroj pro nastartování výroby. Zároveň ale varuje před spoléháním na biopaliva: „Je důležité, aby do chystaných aukcí byla připuštěna pouze e-paliva – biopaliva žádné tržní bariéry nebrzdí.“

Plán Komise považuje za důležitý i Jim Corbett ze Světové rady pro lodní dopravu. „Bez opatření, která dorovnají cenový rozdíl mezi zelenými a běžnými palivy, zůstane poptávka nízká navzdory investicím do flotil,“ uvedl.