Varianta BvS-10 Sindhu od BAE Systems Hägglunds vyrobená pro indickou armádu.
BAE Systems
Z Himalájí do bažin: Indie pořizuje vozidla BvS-10 v lokální výrobě
Indie rozšiřuje svou obrannou sílu o techniku, která nezapře skandinávský původ ani expediční ambice. Armáda nově zařadí do výzbroje švédské pásové vozidlo BvS-10 od BAE Systems Hägglunds. V indické úpravě pod jménem „Sindhu“ má zvládnout cokoliv – od zasněžených štítů Himálaje po slaniska Rann of Kutch.
šéfredaktor
Zakázku na 18 vozidel získala indická skupina Larsen & Toubro (L&T), která je zhotoví ve svém zbrojním komplexu v Hazire. Ten už nyní slouží i k výrobě samohybných houfnic K9. Výroba proběhne pod hlavičkou vládní iniciativy „Make in India“ a podle zástupce BAE Darrena Restaricka přinese víc než jen finální produkty. „Tenhle kontrakt znamená přenos technologií, know-how i technické podpory,“ uvedl pro Breaking Defense.
Zkoušky ve výšce 5500 metrů? Splněno
Indické ministerstvo obrany hledalo stroj, který obstojí v extrémech. Podmínky výběrového řízení požadovaly provoz ve vysokých nadmořských výškách i v bažinatých oblastech. BvS-10 prošel zkouškami až v 5 500 metrech a prokázal svou odolnost.
Vozidlo vyniká modulární konstrukcí ze dvou článků, která mu umožňuje pohybovat se na sněhu, v písku i ve vodě. Verze Sindhu je navíc přizpůsobena indickému prostředí – od sucha přes vlhkost až po amfibické operace. Do dvou let má být všech 18 vozidel dodáno ve verzi pro přepravu jednotek.
Šrouby, pásy a geopolitika
Kromě taktické mobility přináší projekt i strategické výhody. Indický partner musí podle pravidel „Make in India“ zajistit přes 60 % domácí výroby, což podle Restaricka zvyšuje odolnost dodavatelského řetězce nejen pro Indii, ale i pro globální zákazníky.
BvS-10 už slouží armádám Švédska, Velké Británie, Rakouska, Francie, Nizozemska a Ukrajiny. V objednávce ho má Německo, Američané jej zvolili pro program Cold Weather All-Terrain Vehicle (CATV). V indickém tendru porazil domácího konkurenta – obojživelné vozidlo Talwar od Prominent Comtech.
Zda se vozidla dočkají rozšířeného nasazení v dalších rolích, zatím není jasné. Teoreticky mohou sloužit i jako mobilní velitelská stanoviště, zdravotnická vozidla či nosiče zbraní.
Jak uzavírá Restarick: „Tento projekt je odpovědí na otázky dnešních armád – jak zajistit bezpečnost dodávek a důvěru v celý řetězec. Díky indické výrobě budujeme spolehlivý základ pro budoucnost.“