GoldBee

se souhlasem společnosti GoldBee

Z dílny v Brně až k sebevědomí tisíců žen. Zakladatel GoldBee Jan Kočař o pohodlí, punku a poctivosti

Jan Kočař stál u zrodu módní značky GoldBee v době, kdy pandemie koronaviru lámala podnikatelské plány. Dnes vede firmu, která šije většinu kolekcí v Brně a oslovuje ženy, které chtějí být krásné, cítit se pohodlně a neřešit zbytečnosti. O rychlosti, s jakou vzniká nový produkt, vztahu ke komunitě i důrazu na střih pro české postavy mluví bez obalu – stejně jako o tom, proč už nehledí na velikost firmy, ale na její smysl.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Galerie (4)

Pamatujete si moment, kdy vznikl nápad na vlastní značku?

Byla to první vlna covidu. Už šest let jsme prodávali sportovní oblečení a dělali distribuci pro různé značky, ale tehdy nám prodeje spadly na 10 %. Došlo mi, že covid není jen „sranda na pár týdnů“, ale něco, co úplně překope trh. Řekl jsem si: jak z toho ven? Jedna možnost byla zvýšit marži – a na to musíte být výrobce. Tak jsme začali. Naštěstí. Protože to, co nás živilo předtím, už dnes neexistuje.

GoldBee vnímáme jako kombinaci funkčnosti a estetiky. Proč právě tohle spojení?

Je to základ většiny našich produktů. Divím se, že tímhle směrem nejde víc značek. Ženy chtějí být krásné, ale i pohodlně se cítit. Chlapi většinou chtějí hlavně pohodlí, ženy chtějí obojí – a to je přesně to, co děláme. Právě tohle je podle mě hlavní důvod, proč jsme uspěli.

Jak se vaše vize proměnila od prvních dní po dnešek?

Základ – pohodlné, hezké oblečení pro ženy – zůstal. Ale komunikace, marketing i fungování dílny se změnily o sto procent. Je to punk. A co bude zítra? Netuším.

Rychlost, střih a ženy, které neřeší kraviny

Jak vzniká nový produkt?

Rychle. To je naše výhoda. Všechno máme pod jednou střechou, takže od nápadu po naskladnění to může trvat i jeden den. Hodí se to, hlavně když se trh rychle mění.

V čem se GoldBee liší od velkých sportovních značek?

Hlavně střihem. Velké značky mají jeden pro celý svět – Švédsko, Litvu i Španělsko. Ale každá země má jinou stavbu těla. My šijeme pro české ženy. A funguje to.

Kdo je typickou zákaznicí?

Žena mezi 30 a 60. Nejčastěji 40–50. Už má něco za sebou – děti, práci, život. Nechce se brát vážně. Chce se zasmát, cítit se dobře a neřešit kraviny.

Šijeme v Brně, myslíme rozumně

Kde GoldBee vzniká fyzicky?

Asi 80–90 % produktů šijeme u nás v Brně, na severu. Máme tam všechno – dílnu, sklad, kanceláře, ateliér. Externě šijeme jen výjimečně.

A materiály? Hledíte na ekologii?

Funkčnost je základ. Pokud to jde, bereme látky z Česka, nebo alespoň z EU. Eko látka z Číny, dovezená přes půlku světa, mi přijde směšná. Radši koupím obyčejnou tady z Jihlavy.

Je udržitelnost prioritou?

Ne. Ale chceme se chovat normálně. Ne jako ekoteroristi, ale ani jako idioti. S rozumem.

Komunita místo influencerů

Jak důležitá je pro vás komunita?

Dnes zásadní. Poslední dva roky je to jeden z hlavních pilířů. Nejenže prodáváme, ale i vyrábíme podle jejich nápadů. Ladíme, reagujeme.

Spolupracujete s influencery?

Ne. A neplánujeme to. Zajímají nás opravdoví lidé. Upřímní.

Máte v hlavě příběh zákaznice, který vás dojal?

Hodně. Třeba ženy po porodu nebo po hubnutí, které díky našemu střihu vypadají zase normálně. Nebo ženy 50+, které si poprvé po dvaceti letech vezmou plavky. To je nejvíc.

Radši kvalitně než velkolepě

Kdy nastal zlom ve výrobě?

V letech 2021–2022 jsme víc šili externě. Teď si to bereme zpátky. Je to kvalitnější, máme to pod kontrolou. Ve třiceti mi došlo, že půlka života je pryč. A že to chci dělat pořádně.

Kamenný obchod máte?

Máme ho už rok v OC Futurum v Brně. Prahu jsme zvažovali, ale stopli to. Radši klid a kvalita než dokazování, jak jsem velkej frajer.

Jak těžké je podnikat v módě?

Chaos. Extrémní konkurence, drahá reklama, čínská tržiště. Ale posloucháme zákazníky. A z toho, že jsme malí, děláme výhodu.

Pohyb, punk a autenticita

Co vás žene kupředu?

Do třiceti jsem chtěl velkou firmu. Teď mě baví nové projekty. U GoldBee se snažím zlepšovat služby, produkty… ale nejít za větším za každou cenu.

Umíte odpočívat?

Ne. A nebaví mě to. Jsem hyperaktivní. Nejvíc si odpočinu, když mám hodně práce a rozhodnutí. V tom jsem doma.

Co by si žena měla z GoldBee odnést?

Vypadat dobře je fajn. Ale cítit se dobře je důležitější.

Nechceme růst za každou cenu

Chystáte expanzi?

Vůbec. Zůstáváme v Česku a na Slovensku. Co bude za pár let, nevím. Ale teď tu chuť nemám.

Kde chcete být za pět let?

Budu rád, když budeme stejní. A jestli budeme větší nebo lepší? Super. Ale není to nutnost.