Volvo Cars jako první na světě! Sází na téměř bezemisní recyklovanou ocel od SSAB
se souhlasem Volvo Cars
Volvo Cars jako první na světě! Sází na téměř bezemisní recyklovanou ocel od SSAB
Průlomová dohoda švédského výrobce s ocelářským gigantem nejen sníží emise, ale má potenciál nakopnout celý automobilový průmysl. První „zelená“ ocel poputuje do elektromobilů už v roce 2025.
šéfredaktor
Automobilka Volvo Cars právě posunula laťku udržitelnosti v automobilovém průmyslu výš. Uzavřela totiž vůbec první smlouvu svého druhu: se švédskou ocelárnou SSAB bude odebírat vysoce kvalitní recyklovanou ocel, jejíž výroba produkuje téměř nulové emise uhlíku. A to přímo pro sériovou výrobu svých vozů. První várky této průlomové suroviny dorazí do továren Volva už v roce 2025. Není to jen izolovaný nákup, ale strategický tah navazující na dlouhodobou spolupráci. Cíl? Posunout celý obor k ekologičtější výrobě klíčového materiálu – oceli.
Proč je to pro Volvo tak zásadní? „Ocel je jedním z největších zdrojů emisí CO₂ v našem výrobním procesu,“ vysvětluje Francesca Gamboni, šéfka dodavatelského řetězce a výroby Volvo Cars. „Průměrně tvoří až čtvrtinu všech emisí z materiálů pro nový vůz.“ Právě proto je snížení její uhlíkové stopy klíčové pro dosažení cíle automobilky: dosáhnout čistě nulových emisí skleníkových plynů do roku 2040. „Snížení emisí spojených s ocelí v tom může sehrat zásadní roli,“ dodává Gamboni. Volvo ale nečeká jen na dodávky – samo aktivně hýbe cirkulární ekonomikou. Prodává vlastní ocelový odpad k recyklaci, čímž materiály udržuje v oběhu a brání plýtvání.
Bezpečnostní standardy? Žádné ústupky!
Kde najdeme tuto revoluční ocel nejdřív? Posílí vybrané části připravovaného vlajkového elektrického SUV Volvo EX60 a dalších modelů na nové platformě SPA3. A tady je důležitá zpráva pro všechny, kdo dávají přednost bezpečnosti: Tato recyklovaná ocel prošla stejně náročnými testy. Splňuje všechny přísné požadavky na pevnost, odolnost a hlavně bezpečnost jako ocel vyrobená tradičně. Ekologie neznamená kompromis.
Jak SSAB dosahuje tak drastického snížení emisí? Klíčem je jejich uzavřený cirkulární systém. Recyklují ocelový odpad, což dramaticky šetří emise i přírodní zdroje a prodlužuje životnost materiálů. Výsledek je impozantní: Oproti běžné evropské výrobě oceli ušetří při výrobě své recyklované varianty stoprocentní podíl emisí CO₂! Navíc je tato ocel tvořena téměř výhradně recyklovaným materiálem. To už je proměna, která stojí za pozornost.
Cesta k nule: Elektřina, recyklace, inspirace
„Ocel je pro nás nenahraditelná – dává vozům pevnost a dlouhý život. Zároveň je ale tradičním zdrojem obrovských emisí,“ říká Francesca Gamboni. Podpis dohody s SSAB proto vnímá i jako poselství: „Je to důležitý krok k ekologičtější výrobě. A zároveň výzva a inspirace pro naše partnery v dodavatelském řetězci, aby také více vsadili na recyklované materiály.“
Tato smlouva je střípkem v mnohem větší skládačce ambicí Volva. Automobilka svižně kráčí k plně elektrické budoucnosti a její klimatické cíle jsou ambiciózní: Do roku 2030 snížit průměrné emise CO₂ na vůz o 65–75 % oproti roku 2018. Cesta k vytoužené čisté nule v roce 2040 pak znamená systematické snižování emisí napříč celým podnikem. Současně roste role cirkulární ekonomiky přímo ve výrobě – Volvo chce, aby průměrný nový vůz po roce 2030 obsahoval až 30 % recyklovaných materiálů. Dohoda o téměř bezemisní oceli není jen technologickým průlomem. Je to hlasitý a jasný signál, kterým směrem se švédská ikona automobilového světa vydala.