Pohled na bratislavský hrad, auto společnosti Volvo

„Snížení cel pomohlo stabilizovat trh, ale automobilky stále čelí vysokým nákladům,“ říká analytička slovenského think-tanku Globsec Zuzana Peláková

koláž Hrot24 / Shutterstock.com

Slovenské automobilové impérium je pod tlakem. Tamní průmysl drtí americká cla a čínská konkurence

Slovenský automobilový průmysl, který je největší na světě v přepočtu na obyvatele, prochází jedním z nejtěžších období od svého vzniku. Nová americká cla, rostoucí čínská konkurence a měnící se podmínky evropského trhu nutí výrobce přehodnocovat strategii. Přesto zůstává Slovensko klíčovým hráčem evropské výroby aut a připravuje se na přechod k elektromobilitě.

Anežka Pilchová

Slovensko si během několika desetiletí vybudovalo pověst „evropského Detroitu“. Vyrábí se zde přes milion automobilů ročně, což je nejvíce na světě vzhledem k počtu obyvatel.

Automobilky jako Volkswagen, Kia, Stellantis nebo Jaguar Land Rover dohromady tvoří zhruba 11 procent HDP a polovinu průmyslové produkce země. Sektor zaměstnává přibližně deset procent všech pracovníků, napsal web OilPrice.com.

Rostoucí tlak přichází hlavně zvenčí. Nová cla na dovoz evropských vozidel do Spojených států a expanze čínských výrobců zvyšují konkurenci i náklady.

Slovensko je přitom silně orientováno na export. Vozy tvoří většinu ze zhruba čtyřprocentního slovenského exportu do USA.

I přes červencovou dohodu mezi EU a Washingtonem, která snížila původně plánovaná cla z 30 na 15 procent, zůstává situace náročná.

„Snížení cel pomohlo stabilizovat trh, ale automobilky stále čelí vysokým nákladům,“ říká analytička slovenského think-tanku Globsec Zuzana Peláková.

Kromě toho se výrobci vrovnávají s růstem domácích daní a se zvyšujícími se náklady na energie, které se do rozpočtů podniků silně promítají.

Automobilový sektor, který byl v minulých letech motorem slovenské ekonomiky, čelí kombinaci jak vnějších, tak vnitřních tlaků.

Mění se také charakter samotné výroby. Slovensko se postupně přesouvá od nafty a benzinu k elektromobilům a bateriovým technologiím.

V roce 2026 by měl navíc spustit provoz nový závod Volvo Cars, který se zaměří výhradně na elektromobily. Bude už pátým automobilovým závodem značky Volvo v zemi.

Kromě toho společnost Gotion High Tech ve spolupráci se slovenskou InoBat plánuje továrnu na baterie, která by mohla vytvořit stovky nových pracovních míst a přilákat další investory.

I přes pozitivní kroky část investorů pokukuje po alternativních lokalitách v Evropě. Některé firmy přesouvají nové projekty do zemí s levnější pracovní silou a stabilnějším daňovým prostředím, například do Portugalska nebo Španělska.

Tento trend se může v příštích letech prohloubit, pokud se Slovensku nepodaří zlepšit podmínky pro investory.

Zástupci automobilového průmyslu však zůstávají optimističtí. Sdružení automobilového průmyslu Slovenské republiky (ZAP SR) zdůrazňuje, že klíčem k udržení silné pozice země v globálním žebříčku výrobců je stabilní prostředí a podpora přechodu na elektromobilitu.

„Pro pokračování transformace je zásadní, aby stát vytvářel předvídatelné podmínky a podporoval investice do nových technologií,“ uvedlo ZAP SR ve svém prohlášení.

Prezident sdružení Alexander Matúšek dodal, že automobilky potřebují jasnou dlouhodobou strategii. „Investoři sledují nejen čísla, ale i to, jak se země staví k inovacím a rozvoji. Slovensko má potenciál zůstat lídrem, pokud ho dokáže využít,“ řekl Matúšek.