Hledám lidi hladové po úspěchu. Západ rezignoval, investujeme hlavně na Východě, říká Vojta Roček

Známý investor z Presto Ventures se snaží, aby lidé nebrali působení ve startupu jen jako klasický džob. „Měli by to vnímat jako investici nejen do svého života, ale i do firmy, která jim to jednou obrovským způsobem vrátí,“ říká v rozhovoru.

Známý investor z Presto Ventures se snaží, aby lidé nebrali působení ve startupu jen jako klasický džob. „Měli by to vnímat jako investici nejen do svého života, ale i do firmy, která jim to jednou obrovským způsobem vrátí,“ říká v rozhovoru.

Celý článek
0

Sto milionů pro Worldee. Český cestovatelský startup nakopne nový investor, je jím Smička z Bazoše

Radim Smička, šéf Bazoše, posílá olomoucké cestovatelské platformě Worldee tři miliony eur. Další milion přidávají současní investoři Kaiperi Venture Capital. Finanční injekci se startupu podařilo získat i díky nedávnému rozhovoru, který jeho zakladatel Tomáš Zapletal poskytl Hrotu.

Radim Smička, šéf Bazoše, posílá olomoucké cestovatelské platformě Worldee tři miliony eur. Další milion přidávají současní investoři Kaiperi Venture Capital. Finanční injekci se startupu podařilo získat i díky nedávnému rozhovoru, který jeho zakladatel Tomáš Zapletal poskytl Hrotu.

Celý článek
0

Co mají společného ostravská raketa a vaření v Africe? Sahel se topí v kouři

Problém, který v chladných měsících trápí české vesnice, najdeme v subsaharské Africe. Nad každou vesnicí se vznáší kouř z hořícího dřeva, ve městech je to zápach pálených odpadků. Ekologická zátěž stojí za miliony předčasných smrtí ročně.

Problém, který v chladných měsících trápí české vesnice, najdeme v subsaharské Africe. Nad každou vesnicí se vznáší kouř z hořícího dřeva, ve městech je to zápach pálených odpadků. Ekologická zátěž stojí za miliony předčasných smrtí ročně.

Celý článek
0

Volkswagen čelí v Číně cenové válce. Jeho elektromobily nejdou na odbyt

Krátce před začátkem automobilového veletrhu v Pekingu německá automobilka přiznává, že ji v prodejích elektromobilů předhání čínská konkurence.

Volkswagen čelí v Číně cenové válce. Jeho elektromobily nejdou na odbyt
Volkswagen na čínském trhu, ilustrační foto | Shutterstock.com

Největší evropská automobilka Volkswagen Group, pod kterou spadá i mladoboleslavská Škoda Auto, přiznává, že se jí na největším automobilovém trhu na světě v segmentu elektromobilů nedaří. V Číně totiž zuří nekompromisní cenová válka o přízeň více než miliardy zákazníků.

„Ceny klesají a klesají, konkurence je stále tvrdší,“ přiznal drsné konkurenční prostředí šéf čínského Volkswagenu Ralf Brandstätter krátce před začátkem autosalonu v Pekingu. Trh totiž zaplavily místní značky automobilů a zahraniční výrobci se jen těžko prosazují. Volkswagen už zažil v největší asijské ekonomice lepší časy.

Německá automobilka je na rozcestí, protože zatím zažívá ještě dobíhající vysoce ziskové prodeje aut se spalovacími motory a má tedy peníze na investice a restrukturalizaci. V prvním čtvrtletí firma z Wolfsburgu dodala na čínský trh 693 600 vozů.

Na druhou stranu v prodejích elektromobilů stále více ztrácí na čínskou konkurenci. Protože VW dodal na trh za první tři měsíce v říši středu jen 41 tisíc čistě elektrických aut, znamená to jen necelých šest procent z celkové produkce.

Čínská komunistická vláda přitom tlačí na to, aby už tento rok tvořily čtyřicet procent všech prodejů vozy s elektrickou zástrčkou. A v roce 2025 by už s akumulátory a elektromotory mělo být prodané každé druhé auto. V tom případě bude mít německá automobilka na největším trhu s vozidly stále větší problém.

Asijskému trhu s elektromobily dominuje čínská automobilka BYD. Kromě toho, že si vyrábí akumulátory sama, využila i štědré čínské vládní podpory a v segmentu elektromobilů se přetahuje s Muskovou Teslou o pozici světové jedničky.

Zatímco čínská automobilka prodala nejvíce elektrických aut v posledním kvartále roku 2023, v prvních třech měsících letošního roku ji předstihla Tesla. Oběma firmám ale prodeje mezikvartálně poklesly, protože se také poptávka u zákazníků propadla. Právě podzimní cenová válka a předhánění se ve slevách loni uměle zvýšily prodeje elektromobilů.

Jak ale poznamenala agentura DPA, západní automobilky se musí v čínských městech vyrovnat nejen s konkurencí známé značky BYD, ale celou řadou dalších, které evropský zákazník vůbec nezná. Navíc na trh vstupují noví hráči, naposledy výrobce čínských telefonů Xiaomi se svým elektrickým sporťákem.

Pro Volkswagen je pak zásadním konkurentem i americká Tesla, která vyrábí v gigatovárně v Šanghaji auta za lokálně příznivé ceny. Aby výrobci na čínském trhu uspěli, probíhá na něm skutečná cenová válka, potvrdil tajemník čínské automobilové asociace CPCA Cchuej Tung-šu, zejména v době, kdy čínská ekonomika neroste tak rychle, jak by si vládnoucí komunisté představovali.

Volkswagen nicméně slibuje, že na pekingském veletrhu představí 44 různých druhů vozů včetně značek Audi a Porsche a ukáže podle šéfa VW Olivera Blumeho inovativní sílu německé automobilky.

Automobilový expert Frank Schwope tvrdí, že pro německé značky je čínský trh zásadní a nemohou z něj odejít. Musí se snažit konkurenci přizpůsobit. Navíc jejich odchod z Číny by znamenal i snížení vlivu a tržního podílu v ostatních zemích jihovýchodní Asie, kam stále úspěšněji pronikají také čínské značky, například do Indonésie.