Trendy a reelsy. Osm tipů, jak mohou firmy dlouhodobě zaujmout generaci Z
Jak udělat reklamu, která osloví generaci Z? Je na to třeba jít trochu jinak – moderně, svěže, přirozeně. Podívejte se na osm tipů, kterými se můžou firmy řídit, když chtějí zaujmout mladou klientelu.
Odmala sportuje – sedm let se závodně věnuje atletice, téměř 15 let vrcholově florbalu. Ostatně láska k sportu vedla Víta Jandu k tomu, aby rozjel vlastní firmu, která zastupuje sportovce a pomáhá jim navazovat spolupráci se značkami.
Jen u sportu ale nezůstal. S agenturou ShortPRO (dříve TikTokuj.cz) také radí firmám, jak oslovit mladou generaci a osvojit si nové prodejní metody v digitálním světě – třeba skrze formát krátkých videí.
Firmy si například musí především uvědomit, že aby mladé lidi oslovily, musí se jim přizpůsobit. To, že je gen Z hodně aktivní na TikToku, je poměrně známá věc. Jandu ale překvapilo, že skončil monopol Googlu na vyhledávání.
„Nedávno jsem byl s přítelkyní v Paříži a hledali jsme dobrou restauraci. Vytáhla mobil, ale k mému překvapení neotevřela Google, ale Instagram,“ vzpomíná. Podle jeho dat používá gen Z k vyhledávání v 67 procentech případů právě Instagram, Tiktok 62 procent z nich, Google 61 procent.
Na konferenci PPC Restart, kterou pořádala digitální agentura Taste, představil Janda osm tipů, jak mohou firmy dlouhodobě zaujmout generaci Z – tedy lidi narozené zhruba mezi lety 1996 a 2012. „Gen Z tvoří třetinu světové populace. A bude u vás někdy nakupovat. Ať už chcete, nebo ne,“ říká.
1. Autenticita
Profesionální reklama se známými herci, která vyjde na x milionů korun? Tohle není třeba, generaci Z to stejně nezaujme. Mnohem lépe teď na TikToku nebo Instagramu jedou UGC, tedy klipy, ve kterých vystupují běžní uživatelé těchto sociálních sítí. Pro mladé lidi jsou takové počiny přirozenější, navíc působí důvěryhodněji. Každopádně tyto reklamy necílí jen na mladé – podle Jandy připadají zajímavé i starším uživatelům.
Firmy by si měly podle Jandy uvědomit, že generace Z používá všemožné aplikace. A každou k jiným činnostem a s jinými lidmi. Nejvíce YouTube, Tiktok a Snapchat, oblíbený je ale i Facebook, X, Discord, Reddit, Twitch nebo BeReal. Na všech (nebo aspoň většině) těchto sítí by firmy měly být aktivní – pokud chtějí mladé oslovit.
Je potřeba si uvědomit, že každý den přibudou na sociálních sítích aspoň čtyři trendy. Ne všechny se ale pochopitelně masově uchytí. Janda je roztřiďuje do tří skupin. První jsou momenty, tedy krátkodobé fenomény, které jsou populární dny až týdny a je velmi obtížné je sledovat. Patří mezi ně třeba hashtagy k aktuálním tématům.
Druhou skupinou jsou takzvané signály. Na ty je snazší reagovat reklamní kampaní, protože jedou na sítích dlouhodobě. V současné době je to třeba fenomén ve stylu: „Jsem novinář. Jasně, že nesnáším přepisovat rozhovory.“ A třetí kategorií jsou síly, tedy velké změny – například to, že už jdou na TikToku nahrávat i hodinová videa. I na to můžou firmy myslet, než rozjedou nějakou reklamní kampaň.
4. Hodnoty
Často se říká, že pro generaci Z jsou nejdůležitější hodnoty a proto chce žít udržitelně. Podle Jandy ovšem prim hrají spíš peníze. „Tričko za 300 korun bude pro ně přece jen přijatelnější než podobný kousek za čtyři tisíce,“ připomíná. Výjimku mohou tvořit zavedené značky – když je mladý člověk nosí, je pak mezi vrstevníky zajímavější a víc cool. Menší firmy by ale neměly na takové schéma příliš tlačit, protože jim to vlastně k ničemu nebude.
V dnešní době jsou influenceři v reklamě důležití. Janda ale upozorňuje na to, že to dává smysl jen v případech, když se v nich objevují relevantní lidé. Nemá smysl dávat třeba do reklamy o duševním zdraví někoho, kdo se touto tématikou vůbec nezabývá. Taková snaha je spíš kontraproduktivní.
6. Organický obsah
Reklama by měla být neinvazivní. Nikdo – ani generace Z – nemá rád, když mu během odpočinku nebo cvičení začne z mobilu křičet „lákavá“ obchodní nabídka. Mladí lidé preferují videa, ve kterých majitel nějakého obchodu odpovídá na otázky zákazníků. Taková reklama je mnohem autentičtější.
7. Technologie
Sedmý bod se týká vesměs všech generací. I skvělou reklamu zkazí to, když je web prodejce pomalý. Každá firma by se tak měla řádně starat o to, jakým způsobem své produkty nabízí v online světě.
Komunita nerovná se sledující na síti. Podle Jandy firmy musí se svými zákazníky dobře komunikovat a vycházet jim vstříc – to, kolik mají lajků, tak důležité není. Proces mladých lidí před tím, než si něco koupí, je navíc mnohem delší než u jejich starších spoluobčanů. Řeší například to, jaké má firma hodnocení od zákazníků, často navíc na stories zveřejní to, co si koupili. Prodejci by proto měli brát v potaz, že i takováto aktivita je vlastně reklamou, a vycházet generaci Z vstříc.
Jako příklad dobré reklamy, která cílí na mladé, uvádí Janda například příspěvky McDonald’s nebo Ryanairu.