Vinyl jako „dostupné umění“: generace Z a návrat fyzické hudby
Shutterstock.com
Nejde o zvuk. Generace Z kupuje vinyly jako artefakt a sběratelský předmět
Vinyl se vrátil do módy – a tentokrát ho netlačí vpřed jen audiofilové nebo nostalgici. Tahounem jsou lidé z generace Z, kteří výrazně přispívají k růstu prodejů: v posledních pěti letech stoupaly v průměru o 18 % ročně.
šéfredaktor
Podle zprávy Audio Tech Lifestyles od Futuresource Consulting zhruba 60 % příslušníků Gen Z říká, že si desky kupují. Jenže motivace se posunula: „Asi 40 % kupujících desek ve Spojených státech ani nevlastní gramofon,“ upozorňuje James Duvall z Futuresource Consulting.
Vinyl jako „dostupné umění“
Pro část mladých není vinyl primárně o poslechu, ale o estetice. Podle průzkumu Vinyl Alliance má 56 % fanoušků z Gen Z rádo vinyl kvůli vzhledu a 37 % ho používá přímo jako domácí dekoraci. Jared Watson, odborný asistent marketingu na New York University, pro to má přesný pojem: „symbolická spotřeba“. „Může to ukazovat, že jste větší fanoušek nebo že si umělce víc vážíte,“ říká a dodává, že alba jsou „dostupné umění“ – artefakt, který má být vidět.
Barevné varianty a efekt Taylor Swift
Zásadní stopu v nové vinylové vlně zanechala Taylor Swift, která své desky dlouhodobě prodává jako sběratelské předměty – s různými verzemi, někdy s bonusy typu přidaných skladeb, plakátů nebo básní pro oddané publikum. Podle Jeffreyho Smitha, viceprezidenta marketingu Discogs.com, jsou její varianty „jiný dílek příběhu“, který si sama kurátorsky skládá, a tím „zvedla laťku pro všechny“ – včetně Lany Del Rey nebo Olivie Rodrigo. Skupina Luminate ve své zprávě za rok 2024 uvádí, že pět alb Taylor Swift patřilo v USA mezi deset nejprodávanějších vinylů. V žebříčku figurovalo i „The Tortured Poets Department“ s prodejem 1,48 milionu kusů a „Midnights“ se 188 tisíci prodanými kopiemi v roce 2024. Na americkém webu Swift se navíc prodávají čtyři varianty „Midnights“ – a když se složí zadní strany obalů, vytvoří ciferník hodin.
Erin Davila, osmadvacetiletá sběratelka z Orlanda, pro CNN říká, že si možná jednu variantu Swift koupí, ale celkově má raději klasický obal alba. Desky začala sbírat už na střední škole v době, kdy to žilo na Tumblru. „Fyzická deska byla skoro jako trofej všeho, co milujete – jen tak na poličce,“ popisuje. Ona i manžel Peyton si nastavují budíky na vinylové releasy: Erin na Taylor Swift, Sabrinu Carpenter a Kacey Musgraves, Peyton na The Weeknda. Jejich společná sbírka už se blíží tisícovce desek.
Lov na slevy a „odměny“ místo velkých milníků
Sběratelství se dnes u Gen Z potkává s další věcí: s chutí dopřát si „malé radosti“. Watson z NYU říká, že mladí dospělí si dopřejí drobné indulgence – drahé latté, oblečení nebo lístek na koncert – i proto, že velké milníky typu vlastního bydlení nebo svatby se jim často odsouvají. „Je tu myšlenka: Proč bychom se nemohli odměnit už dnes menšími odměnami?“ říká a právě tady podle něj roste trh se sběratelskými předměty.
Zároveň to ale neznamená bezhlavé utrácení. Někteří tráví víc času porovnáváním cen mezi prodejci nebo chodí do lokálních obchodů, kde lze narazit na lepší deal. Průměrná maloobchodní cena vinylu je kolem 33 dolarů, u limitovaných edic může vyskočit až na 70. Tony Baker, sedmadvacetiletý z Orlanda, to shrnuje jednoduše: koupí desku za správnou cenu a „zbytek vyřeší později“. Za nejdražší úlovek – debut Toni Braxton – dal 100 dolarů a říká, že to je momentálně jeho strop. I tak na TikToku ukázal „haul“ přes 20 alb s cenami až 42 dolarů.
Podle Smitha z Discogs se na jejich tržišti prodává téměř perfektně zachovalá deska v průměru za 15 dolarů, tedy asi o 45 % levněji než retail. „Jít a koupit desku a prohrabat marketplace, najít něco se slevou přes 70 %, to může být obrovská výhra,“ říká Smith. A i když se gramofon třeba ani neroztočí, Watson upozorňuje, že pro Gen Z má smysl i sentiment a „esence“ věci, která už někomu patřila – plus environmentální benefit, když se vyhne nadspotřebě. Peyton Davila to přirovnává k sekáčům: v lokálních obchodech se dá koupit deska třeba za 5 dolarů a zároveň „jste udržitelnější a nepřispíváte k tomu přebytku, který tu máme z těch desek, co se lisují až moc“.