Mladí lidé, kteří bydlí s rodiči, utrácejí celkově méně

Mladí lidé, kteří bydlí s rodiči, utrácejí celkově méně

Shutterstock.com

Generace bez peněz

Mladí lidé zůstávají doma déle. Ekonomika tím přichází o miliardy

Situace na trhu s bydlením je pro stále více mladých lidí stejná napříč kontinenty. V Evropě i v Americe dnes mladá generace naráží na vysoké nájmy a drahé bydlení, a rozhoduje se tak zůstávat o to déle bydlet u svých rodin. Jenže právě ti, kteří zůstávají „v hnízdě“, utrácejí výrazně méně, což může brzdit celou ekonomiku.

Adam Opatrný

Adam Opatrný

Redaktor junior

Galerie (2)

Podle specializovaného webu Investopedia.com, který cituje data z United States Census Bureau (Americký úřad pro sčítání lidu), stoupl podíl lidí ve věku 25 až 34 let, žijících s rodiči, od roku 2005 do roku 2023 z 11 na 16 procent.

V Evropské unii je průměrný věk odchodu od rodičů 26,2 roku. V některých zemích, jako je Chorvatsko, Slovensko nebo Řecko, ale mladí lidé běžně zůstávají doma i po třicítce.

Zpráva EU vycházející z dat Eurostatu zároveň upozorňuje, že v těchto státech je nižší podíl mladých, kteří si mohou dovolit samostatné bydlení bez extrémního zatížení rozpočtu.

V Řecku například 30 procent mladých ve věku 15–29 let žije v domácnostech, které vydávají na bydlení více než 40 procent svých příjmů.

Výdaje mladých, kteří bydlí s rodiči, jsou přitom celkově nižší. Neutrácejí za nájem, vybavení domácnosti ani další běžné položky spojené se samostatným životem.

Například podle Oxford Economics může tento trend snižovat spotřebu v americké ekonomice až o 13 miliard dolarů ročně (zhruba 270 miliard korun).

Odhadovaný průměrný věk lidí opouštějících bydlení s rodiči v roce 2024

Odhadovaný průměrný věk lidí opouštějících bydlení s rodiči v roce 2024

Grafika: Eurostat

S růstem cen bydlení a pomalejším vstupem mladých na trh práce může být výsledkem nejen nižší spotřeba, ale i odkládání dalších životních milníků, jako je zakládání rodin, pořizování vozidla, sjednávání dodatečných pojištění atd.

Ekonomika tak ztrácí jeden ze svých důležitých motorů - spotřebitelské chování celé jedné generace.