Michal Divinec, CEO Kellys
Kellys
Šéf Kellys: Už každý třetí prodaný bicykl je elektrický. Za dva roky to může být půl na půl
Elektrokola v Česku a na Slovensku dál zrychlují: podle CEO Kellys Michala Divince je už zhruba každý třetí prodaný bicykl elektrický a během dvou let může trh mířit k poměru 50 na 50. Značka staví na kombinaci kvality, bezpečnosti a vlastního vývoje, zatímco proti levné asijské konkurenci nechce bojovat jen cenou. Kellys zároveň sází na univerzálnější kategorii eSUV a jako klíčový technologický směr vidí hledání rovnováhy mezi výkonem a dojezdem – třeba kolem baterie 820 Wh a točivého momentu 85 až 105 Nm. Od roku 2026 chce navíc posílit i v USA.
Jaký je současný podíl elektrických jízdních kol na celkovém prodeji jízdních kol v České republice a na Slovensku a jak se tento podíl vyvíjí?
Prodej elektrických jízdních kol rok od roku roste a dnes je už přibližně každý třetí prodaný bicykl elektrický. Předpokládá se, že do dvou let bude tento poměr 50 na 50.
Jaký vliv má infrastruktura cyklostezek a městská cyklistika na růst trhu v našem regionu?
Cyklostezky a cyklistická infrastruktura obecně výrazně zvyšují komfort lidí v dané oblasti. S rozšiřováním a zkvalitňováním cyklistické infrastruktury jde ruku v ruce i ochota lidí trávit čas aktivně na kolech, ať už v rámci sportu, nebo jako efektivního, příjemného a zdravého způsobu dopravy. Moderní elektrické eSUV kolo je dnes univerzálním a mimořádně komfortním prostředkem jak pro sport, tak pro dopravu.
Jak zvládáte tlak levnější konkurence z Asie na domácích trzích?
Kvalita a bezpečnost jsou hlavními důvody, proč levná čínská konkurence není volbou většiny zákazníků. Elektrokola jsou sofistikovaným produktem a pokud chcete, aby vám dobře a skutečně dlouhodobě sloužila, je třeba dívat se na ně komplexně – zejména tam, kde je kvalita silně prioritizována. Zájem o městská elektrická kola roste po celém světě.
Plánujete se více zaměřit na tento segment, nebo zůstanete věrní především sportovním modelům?
Už dnes působíme i v segmentu městských elektrokol, nicméně největší přínos pro uživatele vidíme v nové, výrazně univerzálnější a vyspělejší kategorii, kterou nazýváme eSUV. Jde o spojení horského a turistického a do jisté míry i městského kola. eSUV elektrokola, jako jsou naše nové modely Theos RSX, RSE nebo eCristy 40, umožňují plnohodnotnou jízdu v terénu, zároveň jsou však vybavena všemi komfortními prvky, jako je osvětlení, blatníky, nosič či stojan. S takovým kolem můžete jezdit kdykoli a kamkoli. Jedno elektrokolo na všechno přináší komfort, dobré jízdní vlastnosti v terénu a plná použitelnost i na silnici.
Jak vnímáte trendy v USA a západní Evropě – například boom nákladních elektrických kol pro logistiku a rodiny?
Nejde o naši primární kategorii. Mnohá z těchto elektrokol jsou velmi neobratná a pro naše podmínky může velmi dobře posloužit eSUV kolo s kvalitní výbavou. Čistě „nákladní“ elektrokola pro firmy jsou kategorií, ve které nepůsobíme.
Jaký bude podle vás další velký technologický skok, který ovlivní trh s elektrickými koly v příštích pěti letech?
Silným trendem je dnes výrazné navyšování výkonu motorů, avšak mnoho uživatelů má špatné zkušenosti s nízkým dojezdem těchto řešení. Ideálním kompromisem mezi vysokým výkonem a dlouhým dojezdem je kapacita baterie kolem 820 Wh a točivý moment motoru v rozmezí 85 až 105 Nm. Nejdelší dojezd, který dnes výrazně převyšuje konkurenci, mají naše elektrokola řady THEOS F – právě proto, že nabízejí 85 Nm, silnou podporu, velkou baterii a zároveň lehkou konstrukci celého kola. Nízká hmotnost je klíčová: zvyšuje dojezd, zlepšuje jízdní vlastnosti a je budoucností kvalitních elektrokol.
Jak se může menší středoevropský hráč odlišit od gigantů, jako jsou Bosch, Shimano nebo Specialized?
Velcí hráči dělají velké chyby a jsou méně flexibilní. Vlastní výzkum a vývoj nám umožňuje postupovat výrazně rychleji, a proto dokážeme nabídnout řešení, která uživatelům přinášejí to nejlepší, co lze dnes ve světě elektrokol vyrobit. Působíte ve více než 35 zemích.
Který trh je v současnosti pro Kellys nejslibnější z hlediska ziskovosti?
Naším nejsilnějším regionem je CEE, tedy střední Evropa, a Německo, přičemž zastoupení mezi jednotlivými zeměmi je poměrně vyrovnané.
Zvažujete vstup na mimoevropské trhy, například do Severní Ameriky nebo Asie?
V Asii působíme již delší dobu a elektrokola KELLYS najdete v mnoha zemích světa. Od roku 2026 budou kola KELLYS dostupná také v USA.
Do jaké míry je přímý prodej prostřednictvím e-shopů klíčem k vašemu růstu ve srovnání s tradičními cyklistickými obchody?
E-shopový prodej tvoří určitou část našich tržeb, ale největší přidanou hodnotu pro uživatele stále vidíme v prodeji prostřednictvím specializovaných prodejen elektrokol a jízdních kol. Možnost kolo vidět a především si ho vyzkoušet je stále nenahraditelná.
Elektrická kola jsou kapitálově i technologicky náročným produktem. Plánujete hledat externí investory, nebo chcete zůstat čistě rodinnou společností?
Vše záleží na podmínkách a možnostech trhu. Externímu investorovi se nebráníme, pokud by taková spolupráce přinesla synergický efekt pro obě strany.