Počty nehod na elektrokolech a elektrokoloběžkách v Česku letos výrazně stouply
Shutterstock.com
Počet nehod elektrokol a koloběžek trhá rekordy. Půlka cyklistů jezdí bez přilby, každý třetí opilý
Počet nehod jezdců na elektrokolech a elektrokoloběžkách v Česku se za sedm měsíců letošního roku zvýšil, zemřelo při nich šest lidí a přes 800 se jich zranilo. Nehod elektrokol přibylo oproti stejnému období loňského roku o 37 procent na 511 případů, nehod elektrokoloběžek o 41 procent na 424 případů. Informovalo o tom Centrum dopravního výzkumu (CDV) v tiskové zprávě. Důvodem vyššího počtu nehod je stále stoupající popularita tohoto typu dopravních prostředků. Nehody elektrokol bývají častěji vážnější než u elektrokoloběžek.
čtk
„Od ledna do konce července jsme evidovali 511 nehod s účastí cyklistů na elektrokolech. Při nich přišlo o život pět osob, 36 bylo těžce zraněno a 420 utrpělo lehká zranění. Vyjádřeno v socioekonomických ztrátách to znamená více než dvě miliardy korun,“ upozornila Alena Daňková, vedoucí oblasti Hodnocení dopadů dopravy, strategií a vzdělávání CDV. Při nehodách elektrokoloběžek zemřel letos v Česku jeden člověk, 28 lidí se těžce zranilo a 336 utrpělo lehké zranění.
Zákaz sdílených koloběžek v Praze se zatím nekoná, rada ho vrátila Hřibovi jako nedodělek
Příčinami nehod s elektrokoly byl podle statistik nejčastěji nesprávný způsob jízdy, nedání přednosti v jízdě nebo nepřiměřená rychlost. Ve 52 procentech nehod elektrokol se cyklista zranil sám, bez účasti dalšího dopravního prostředku. U běžných kol je tento podíl 45 procent. Mezi zraněnými na elektrokolech jsou často senioři a ženy, 42 procent všech zraněných na elektrokolech byli lidé starší 65 let, u vážných a smrtelných úrazů byl jejich podíl 49 procent. Mezi zraněnými bylo 40 procent žen, u běžných kol je podíl 27 procent.
U těch, kdo nehodu na elektrokole zavinili bylo 30 procent pod vlivem alkoholu. Tento podíl byl ještě vyšší u jezdců na elektrokoloběžkách, a to 43 procent. „U 43 procent jezdců, kteří zavinili nehodu, zjištěna přítomnost alkoholu. U mnoha z nich byla naměřena hladina alkoholu nad 1,5 promile,“ doplnila Kateřina Bucsuházy, vedoucí oblasti Hloubkové analýzy dopravních nehod CDV.
Více než tři čtvrtiny jezdců na elektrokoloběžkách nemělo při nehodě přilbu, u cyklistů na běžných i elektrokolech je tento podíl okolo 50 procent.
CDV upozorňuje, že s rostoucím počtem elektrokol i elektrokoloběžek v silničním provozu je nutné věnovat pozornost i prevenci a osvětovým aktivitám.