Jaroslav Ton, CEO společnosti Malcom Finance
Nano Banana / Malcom Finance / Shutterstock.com, koláž Hrot24
Z tankování se stává strategie. Dopravci mění přístup k nákupu paliv
Zatímco benzin i nafta v Česku dál zdražují, ropný trh balancuje mezi přebytkem nabídky a dlouhodobým růstem poptávky. Nový výhled Mezinárodní energetické agentury naznačuje, že ropa zůstane nezastupitelná i po roce 2050.
Jaroslav Ton
Ceny pohonných hmot v uplynulém týdnu pokračovaly v růstu. Benzin zdražil o 14 haléřů za litr, výraznější nárůst však zaznamenala nafta – její cena stoupla o 40 haléřů za litr, především kvůli skokovému zdražení v neděli 9. října a následnému růstu v pondělí 10. listopadu. Obě paliva tak dosáhla sedmiměsíčního maxima. Cena ropy Brent zůstala relativně stabilní, když klesla o zhruba jeden dolar za barel.
Ropný trh nyní ovlivňuje kombinace nízkých cen, rekordní produkce ve Spojených státech a měnících se dlouhodobých prognóz poptávky. Cena kolem 60 dolarů za barel představuje pro americké producenty významné omezení, a to i přes příznivé regulační prostředí. Zatímco administrativa bývalého prezidenta Donalda Trumpa prosazovala strategii „drill, baby, drill“, většina amerických těžařů potřebuje pro expanzi vyšší cenu – zhruba 70 až 80 dolarů za barel. Místo růstu těžby se proto zaměřují na efektivitu, konsolidaci a maximalizaci výnosů ze stávajících vrtů, přičemž investoři požadují finanční disciplínu a stabilní návratnost.
Produkce ropy v USA přitom dosáhla nového rekordu – až 13,65 milionu barelů denně – a to bez nárůstu počtu aktivních vrtů. Růst je dán především technologickým pokrokem a vyšší provozní efektivitou. Tím se však zároveň zvyšují zásoby surové ropy, které se během posledního týdne rozrostly o 6,5 milionu barelů – nejvíce za poslední měsíce. Vyšší zásoby tlačí ceny dolů a posilují obavy z převisu nabídky, i když zásoby rafinovaných produktů naopak klesají.
Dalším faktorem ovlivňujícím situaci je změna výhledu Mezinárodní energetické agentury (IEA) ohledně globální poptávky po ropě. Zatímco ještě nedávno agentura předpokládala, že spotřeba dosáhne vrcholu před rokem 2030, nyní očekává růst až do poloviny století. Důvodem je rostoucí spotřeba energie v datových centrech a celkově vyšší energetická náročnost světové ekonomiky. Přechod na čistší zdroje energie tak podle IEA probíhá pomaleji, než se očekávalo, a fosilní paliva zůstanou klíčovou součástí světového energetického mixu ještě po desítky let.
Události posledních týdnů tak ukazují napětí mezi politickými ambicemi, tržní realitou a nejistým tempem globální energetické transformace. Rozšiřování těžby ropy naráží na ekonomická omezení i tlak investorů, zatímco vyhlídky na rostoucí poptávku naznačují, že ropa zůstane ústřední složkou světové energetiky déle, než se dříve očekávalo.
Ceny paliv přitom mají přímý dopad na dopravní sektor, pro který představují jednu z nejvýznamnějších položek provozních nákladů. Zatímco dříve byl nákup paliva rutinní záležitostí, dnes se z něj stává strategický nástroj řízení nákladů. Dopravní společnosti proto stále častěji plánují nákupy na základě pečlivě připravených strategií včetně využití faktoringu, které jim umožňují lépe zvládat cenové výkyvy, udržovat finanční stabilitu a efektivně reagovat na změny na trhu.
Autor je CEO společnosti Malcom Finance
Máte co říci? Pošlete nám svůj komentář na komentare@hrotmedia.cz