Václav Petr

Václav Petr

Lime / Shutterstock.com, koláž Hrot24

Praha potřebuje cyklokoordinátora, ne brzdu

Po letech debat a úprav se Praha rozhodla zaměřit na sdílená kola a připravit jednotná pravidla pro bikesharing. Nová smlouva a pozice cyklokoordinátora mají zajistit, aby mikromobilita fungovala efektivně, bezpečně a ve prospěch obyvatel města, a zároveň pomohla plánovat cykloinfrastrukturu na základě dat a reálných potřeb.

Václav Petr

Stálo to roky vyjednávání, úprav, posunů a inovací, ale nakonec se Praha rozhodla zaměřit spíše na sdílená kola. Mrzí nás to – tím spíš, když vidíme, že v jiných městech, kde nechybí otevřený dialog a společná vůle hledat řešení, mohou koloběžky i kola fungovat bok po boku a sloužit obyvatelům. My rozhodnutí města samozřejmě respektujeme, ale zároveň věříme, že obě formy mikromobility mají své místo v dopravním mixu. Teď je proto nesmírně důležité dívat se vpřed. Zdá se totiž, že v Praze se blíží zásadní krok.

Od nového roku má v Praze platit nová smlouva mezi městem a provozovateli sdílených kol, která má konečně nastavit jednotná pravidla pro bikesharing. Byť nebude přímo smluvní stranou, fakticky bude mít ve vymáhání smluvních povinností i naplňování smlouvy rozhodovací pravomoc Technická správa komunikací. Teď je zapotřebí, aby se systém nastavil srozumitelně, funkčně a s respektem k tomu, jak Pražané skutečně jezdí.

Dobrá zpráva je, že TSK přistupuje k celé záležitosti koncepčně. Chápe, že ve fungující dopravní infrastruktuře se dobře dodržují předpisy – v době, kdy vznikají nová pravidla, proto zároveň zřídila pozici koordinátora cyklostaveb, jehož úkolem bude posouvat vpřed právě cyklistickou infrastrukturu – tak, aby cyklopruhy byly tam, kde je to nejvíc potřeba, nebo se třeba náhodně neobjevovaly a nemizely.

A my tento krok TSK vítáme. Právě s funkcí cyklokoordinátora máme skvělé zkušenosti na brněnském magistrátu, kde posouvá komunikaci mezi městem a platformami a přináší do rozhodování praktický pohled. V Brně se díky koordinátorovi daří budovat infrastrukturu, nacházet společnou řeč u problematických míst a ano, i efektivně omezovat tam, kde zákaz dává smysl. Výsledek? Stovky parkovacích míst, jasně nastavená pravidla parkování a vyznačená infrastruktura. Koordinátor efektivně řídí komunikaci mezi provozovateli bikesharingu, městskými částmi, magistrátem a občany a díky této synergii vznikají pravidla, která dávají smysl a posouvají bikesharing dopředu.

A co mají společného cyklokoordinátor a nová smlouva? Že ani jedno nemusí a ani by nemělo vznikat na zelené louce – ono by to ani nešlo. Pokud by nová pravidla sice vypadala dobře na papíře, ale v praxi komplikovala využívání bikesharingu, nebudou k ničemu.

Složitým, a hlavně neergonomickým pravidlům jezdci neporozumí, poruší je, i když nechtějí, a pokud je platformy budou muset pokutovat, se šedesátiprocentní pravděpodobností uživatele do budoucna odradí od používání bikesharingu. Výsledek? Zánik bikesharingu. Opravdu to tak Praha chce? A stejně tak cyklokoordinátor – plánování cykloinfrastruktury bez dat vede k cyklostezkám, které nejsou dostatečně využívané, a jsou tedy nefunkční, a Pražané jsou pak právem pohoršení. Koneckonců se staví i z jejich peněz.

A my v tom všem rádi pomůžeme! Víme, co ve více jak 280 městech po celém světě funguje, a co ne. Máme data o tom, kudy lidé v Praze nejčastěji jezdí, kde nejčastěji parkují, ba dokonce i v jakou denní dobu. Ochotně nabídneme tato data i konkrétní prověřená řešení, jak nastavit pravidla tak, aby byla spravedlivá, efektivní a přehledná pro uživatele. Pokud se to podaří, Praha může udělat velký krok směrem k městu, kde sdílená mobilita není problémem, ale součástí řešení. Služby jako Lime dokazují, že umí reálně ulevit dopravě – 81 procent jezdců se díky nim dostává na hůře dostupná místa a téměř polovina je využívá v kombinaci s MHD. Model jedno auto na člověka je v Praze neudržitelný – Pražané si to uvědomují, popularita mikromobility i bikesharingu roste, a s ní i nároky na efektivitu řízení celého toho „cyklokolosu“ městské cyklistiky, bikesharingových platforem, a především vytváření infrastruktury.

Cyklokoordinátor může být tím, kdo mikromobilitu „rozjede“ správným směrem. Pojďme společně s Prahou udělat maximum pro to, aby měl odpovídající kompetence (klidně i přesahující hranice cyklostaveb), data a aby nový postoj Prahy vůči bikesharingu jen celou situaci nebrzdil.

Autor je generální ředitele Lime pro Česko a Maďarsko

Máte co říci? Pošlete nám svůj komentář na komentare@hrotmedia.cz