Sdílené koloběžky Lime

Podle Lime se magistrát zaměřuje jen na problémy centra a neřeší zájem Pražanů o službu

Foto: WD Stock Photos / Shutterstock.com

Lime a Bolt se nevzdávají, sdílené koloběžky chtějí v Praze udržet. Jednají s městem o pravidlech

Poskytovatelé sdílených elektrokoloběžek chtějí se zástupci Prahy jednat o plánovaném zákazu jejich služby. Problémy by podle nich vyřešila jednotná pravidla, uvedly firmy Lime a Bolt, které službu v hlavním městě nabízejí. Nový pražský systém regulace sdílených dopravních prostředků, který zakazuje poskytování elektrokoloběžek, by měl začít platit od ledna 2026. Radní mají o jeho zavedení rozhodnout do 13. října.

čtk

Důvodem plánovaného zákazu elektrokoloběžek je jejich dlouholetá kritika ze strany obyvatel a městských částí v centru Prahy. Kritikům se nelíbí zejména to, že lidé nechávají elektrokoloběžky na místech, kde překážejí, jezdí na nich po chodnících a ohrožuji chodce.

Podle Lucie Krahulcové z Lime by tyto problémy mohla vyřešit smlouva o využívání veřejného prostoru. „Nadále budeme se zástupci města jednat o podmínkách smlouvy mezi Technickou správou komunikací (TSK) a provozovateli bikesharingu, která by po letech nastavila jednotná pravidla,“ uvedla.

Lime chce podle ní dál řešit problémy s parkováním a vzdělávat uživatele o bezpečné jízdě a parkování.

Také Bolt je podle mluvčího Jana Huka připraven jednat s vedením města o nastavení limitů pro počty strojů, určení zón s omezením rychlosti nebo zón zcela bez provozu a o podpoře bezpečnosti.

„Jsme přesvědčeni, že právě chytrá regulace a vymáhání pravidel, jsou cestou, jak zlepšit kvalitu života ve městě,“ řekl Huk.

Zákaz sdílených koloběžek by podle obou společnosti negativně dopadl zejména na Pražany, kteří je využívají k dopravě. „Více než polovinu našich jezdců tvoří Pražané, kteří budou mít nyní omezenou volbu, když budou chtít využít bikesharing,“ dodala Krahulcová.

Podle Lime se magistrát zaměřuje jen na problémy centra a neřeší zájem Pražanů o službu. Proto chce firma zavést aktivní sdílení dat s městem.

Systém regulace sdílených dopravních prostředků připravuje město od loňska a má být založen na smlouvách mezi městskou TSK a provozovateli kol a elektrokol, která bude možné odkládat jen na určených prostranstvím.

Elektrokoloběžky na nich nebudou moci parkovat, čímž se fakticky znemožní jejich poskytování, a TSK je v případě neoprávněného parkování bude odstraňovat.

Primátorův náměstek Zdeněk Hřib (Piráti) materiál v červnu předložil radě, kde ho však nepodpořili zástupci Spolu (ODS, KDU-ČSL a TOP 09) a STAN. Minulý týden zastupitelé uložili radě za úkol rozhodnout o zavedení systému regulace do pondělí 13. října.