Gen Z a reality

Blížící se důchodový věk většiny realitních makléřů může rozproudit poptávku po mladých lidech, kteří by se této profesi chtěli věnovat

Shutterstock.com, koláž Hrot24

Proměny trhu práce

Ta kuchyně je slay! Američtí Gen Z nechtějí práci od 9 do 5, láká je kariéra realitních a pojišťovacích makléřů

Titul z vysoké školy za statisíce dolarů a práce od devíti do pěti Američany z generace Z neláká. Daleko více je přitahuje rozmanitost podnikání na vlastní pěst v oborech, které mají potenciál přežít boom umělé inteligence. Realitní trh a pojišťovnictví je přesně to, co mladí hledají.

Anežka Pilchová

„Pravý podnikatel nepotřebuje kvůli podnikání studovat školu,“ řekla Business Insideru čtyřiadvacetiletá americká makléřka Toni Marmová.

Průměrný americký realitní makléř je podle Národní makléřské asociace (NAR) 55letá bílá žena, která má vysokoškolský titul a vlastní dům.

Marmové je teprve 24 let a na jejím tiktokovém účtu, na němž sdílí zábavná videa s realitními stereotypy, má už 40 tisíc sledujících, díky kterým získává kontakty ve svém domovském státě New Jersey.

Mladé z generace Z přitahuje realitní trh hlavně díky absenci stropu, kolik peněz si mohou vydělat. Právě finanční stability si Gen Z cení nejvíce.

Místo aby investovali čas, energii a peníze do vysokoškolského titulu, raději stráví několik týdnů nebo měsíců školením, na jehož konci je čeká licence k vykonávání profese, ve které se jejich úsilí přímo promítne na výplatní pásce.

Změna v licencovaných profesích v USA je pomalá, ale má rostoucí tendenci. Podíl realitních makléřů mladších 30 let podle NAR v roce 2024 vzrostl z jednoho na čtyři procenta a v roce 2025 zatím činí tři procenta.

Navíc podle studie agentury The Big „I“ (Asociace nezávislých pojišťovacích makléřů) je věkový medián pojišťovacích agentů, kteří vlastní alespoň 20 procent agentury, 55 let a 22 procentům makléřů ve vedoucích pozicích je starších 66 let.

Blížící se důchodový věk zaměstnanců tak může rozproudit poptávku po mladých lidech, kteří by se této profesi chtěli věnovat.

Sociální sítě také pro mladé zvyšují prestiž těchto odvětví. Pojišťovací makléři zveřejňují na TikToku videa, v nichž podrobně popisují, kolik peněz každý den v týdnu vydělali.

Obdobná videa tvoří i Gen Z ze světa realit. Podle starších makléřů jsou tato videa neprofesionální, což si ale Marmová nemyslí. Naopak jí dodávají autenticitu, díky které jí klienti věří.

„Když si na klienta uděláte čas a jdete o krok dál, dodá vám to na důvěryhodnosti,“ říká Marmová. Práce realitního nebo pojišťovacího makléře navíc kloubí více aspektů, které příslušníci generace Z označují za priority: časová flexibilita, autonomie a vysoké mzdy.

Že by umělá inteligence přebrala tyto profese, není podle ředitelky pro diverzitu, inkluzi a mladé makléře v agentuře The Big „I“ Jamie Behymerové pravděpodobné. „Mezilidské vztahy jsou to, co tento průmysl žene a na co se zaměřuje,“ řekla Behymerová.

Abyste se v České republice mohli stát realitním makléřem, musíte si zřídit živnost vázanou jménem realitní zprostředkování. Na její vykonávání je nutno splnit jednu ze čtyř podmínek.

První možností je magisterský diplom z právního, ekonomického, stavebního nebo obdobného oboru. Stačit vám ale může i bakalářský titul, roční praxe a absolvování mezinárodně uznávaného kurzu, který blíže udává zákon.

Případně vám stačí středoškolské vzdělání zakončené maturitou a tři roky praxe. Pokud nesplňujete žádnou ze tří podmínek, musíte úspěšně složit certifikační zkoušku u autorizované osoby.