Pendolino zařazují dráhy mezi své prémiové vlaky. Poprvé byly v ČR uvedeny do zkušebního provozu před Vánocemi 2004, od prosince 2005 Pendolino jezdí pravidelně na trase Praha - Ostrava a dalších důležitých tratích
foto: archiv Českých drah
Šinkansen! Skoro...
Z Prahy do Českých Budějovic už jezdí Pendolino dvoustovkou. Nejrychlejší spoj v zemi cestu zvládne za 90 minut
Poprvé v historii české železnice se cestující svezou vlakem v pravidelném provozu rychlostí 200 kilometrů za hodinu. Ušetří čas a za stejnou cenu získají nejrychlejší spojení mezi oběma městy.
red
České dráhy o víkendu poprvé nasadily na trasu z Prahy do Českých Budějovic soupravu Pendolino, která na modernizovaných úsecích trati překročí hranici 200 kilometrů v hodině.
Poprvé je tak v pravidelném provozu na české železnici překonána dosud maximální rychlost 160 kilometrů v hodině. Slavnostního vypravení prvního spoje se na pražském hlavním nádraží zúčastnil i ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Nyní budou mezi Prahou a jihočeskou metropolí jezdit dvě Pendolina denně. Večer vyrazí z hlavního města v 20:27 a ráno se vrátí opačným směrem, přičemž ranní spoj zvládne trasu za 90 minut, tedy o pět minut rychleji než večerní.
Ve srovnání s dosavadním Jižním expresem, který trasu urazí zhruba za 100 minut, tak cestující ušetří čas. Cena jízdenek zůstane stejná.
Pendolino dokáže využít svůj naklápěcí mechanismus zejména na úsecích mezi Voticemi a Sudoměřicemi a mezi Doubím a Soběslaví. Podle generálního ředitele ČD Michala Krapince je novinka důležitá i pro propojení východních a jižních Čech.
Nový spoj totiž prodlužuje linku SC 500 z Bohumína přes Ostravu, Olomouc a Prahu až do Českých Budějovic, čímž vzniká unikátní přímé spojení napříč republikou.
Kupka označil nedělní událost za symbolické zahájení nové éry české železnice. „Po pětadvaceti letech se posouváme od maximální rychlosti 160 kilometrů v hodině k dvousetkilometrové železnici. Teď je nutné, aby další úseky po republice následovaly,“ uvedl ministr. Nejbližší rozšíření vyšší rychlosti očekává mezi Brnem a Přerovem.
České dráhy se připravují i na budoucnost. Nové jednotky ComfortJet s lokomotivami Vectron už zvládnou až 230 kilometrů v hodině. Podle Krapince je to důležitý krok k dalšímu zrychlování železniční dopravy a větší konkurenceschopnosti vůči silniční dopravě.
Pendolina jsou přitom na českých kolejích dobře známá – do zkušebního provozu byla uvedena už v roce 2004 a od prosince 2005 pravidelně vozí cestující na trase Praha–Ostrava. České dráhy provozují šest jednotek, každá se sedmi vozy a maximální provozní rychlostí 200 kilometrů v hodině.
S využitím ČTK