V Norsku jsou majitelé elektrických vozů osvobozeni od registračních a dovozních daní, neplatí mýtné či dálniční poplatky a často mají i výhody při parkování nebo vjezdu do měst
Shutterstock.com, koláž Hrot
Světový premiant
Země elektromobilitě zaslíbená. V Norsku už 90 % nových aut jezdí na baterky
Norsko potvrzuje svou pozici světového průkopníka v přechodu na elektromobilitu. Podle dat PwC a International Council on Clean Transportation tvořily v první polovině roku 2025 elektromobily více než 90 procent všech nově registrovaných osobních vozů. Žádná jiná země se k této úrovni ani nepřibližuje.
vlb
Zájem o elektromobily přitom roste i celosvětově. Trh s bateriovými elektromobily (BEV) loni poprvé překročil hranici deseti milionů prodaných vozů, což představuje téměř desetiprocentní meziroční nárůst.
Letos v květnu pak Čína zaznamenala historický rekord, když se tam prodalo více než milion elektromobilů za jediný měsíc.
Evropské země dlouhodobě patří k lídrům v adopci elektromobilů. Vedle Norska, které zůstává bezkonkurenčním tahounem, mají vysoký podíl i Dánsko (63,6 procenta) a Nizozemsko (35 procent).
Mimo Evropu dominuje Čína s téměř 30procentním podílem elektromobilů na všech nových registracích.
Spojené státy zatím výrazně zaostávají – elektromobily tam tvoří zhruba sedm procent nových vozidel. A vzhledem k ukončení vládní podpory číslo pravděpodobně příliš neporoste.
Norský úspěch není náhodný. Země už více než deset let využívá cílené pobídky, které dělají z elektromobilů finančně atraktivní volbu.
Majitelé elektrických vozů jsou osvobozeni od registračních a dovozních daní, neplatí mýtné či dálniční poplatky a často mají i výhody při parkování nebo vjezdu do měst.
Ekonomové však podle webu OilPrice.com upozorňují, že norský model nelze snadno přenést jinam. Země má mimořádně vysoké daně na běžné automobily a jejich zrušení pro elektromobily představuje formu podpory, kterou si větší ekonomiky – například USA – nemohou dovolit.
Dalším faktorem je vysoká životní úroveň obyvatelstva. Díky příjmům z těžby ropy nejsou pro Norsko problém rozsáhlé investice do zelených technologií i infrastruktury.