Detailní pohled na letecký simulátor během přiblížení k přistání. Uživatelský zážitek je podpořen vícedílným displejem a realistickými scenériemi, včetně dynamického osvětlení.
Nikola Křečková
Nikola Křečková: Žena, která kreslí budoucnost vojenských simulací
Realistické bojiště, nepředvídatelné situace a technologie, které rozhodují o životě. Nikola Křečková, vývojová konstruktérka z VR Group, každý den navrhuje mechaniku simulátorů, které připravují vojáky na nejkritičtější momenty jejich kariéry. Jako jediná žena v konstrukčním týmu se podílí na projektech, které propojují špičkovou techniku s lidským faktorem – a zároveň boří stereotypy o tom, kdo má v technice své místo.
šéfredaktor
Když se řekne vývoj simulátoru pro vojenský výcvik, většina lidí si představí obrazovky, přístroje a dráty – zkrátka mužský svět techniky. Jenže u VR Group, předního českého výrobce simulačních systémů, hraje klíčovou roli i žena. Nikola Křečková je vývojová konstruktérka, která navrhuje mechanické části trenažérů a podílí se na tvorbě technické dokumentace i 3D modelů. Její práce zasahuje do projektů, které mají přímý dopad na obranné schopnosti České republiky i jejích spojenců v NATO.
Technické výzvy, vysoké nároky na přesnost, ale i každodenní kreativní řešení – to vše je její realita. V rozhovoru mluví nejen o tom, jak se navrhuje simulátor pro výcvik pilotů, ale také o tom, jak AI proměňuje moderní výcvik a proč není jednoduché prosadit se v oboru, kde ženy tvoří méně než deset procent týmu. Přesto si respekt vydobyla – trpělivostí, dovednostmi i výsledky. A jak sama říká, díky otevřenému prostředí ve VR Group nikdy nemusela být „jiná“ jen proto, že je žena.
Vývojová konstruktérka Nikola Křečková pracuje na 3D modelu mechanického systému. Právě tato fáze vývoje rozhoduje o funkčnosti a přesnosti simulátoru.
Nikola Křečková
Když navrhujete simulátor, vytváříte tím vlastně prostředí, které má co nejvěrněji napodobit extrémní stresové situace. Jak takový vývoj probíhá? Na jaké technologie dnes nejčastěji spoléháte? A zažila jste někdy, že by se simulátor choval vyloženě nepředvídatelně?
Vývoj simulátoru začíná analýzou reálného interiéru letadla či obrněného vozu, a to nejen vizuálně, ale především funkčně. Na základě našich poznatků společně s technickou dokumentací navrhujeme věrné repliky ovládacích prvků a jejich mechanismů. Klademe důraz na přesnost a spolehlivost konstrukce.
Co se technologií týče, pracujeme s CAD softwarem, kde vytváříme mechanické 3D modely a propojujeme je s elektronikou, kterou si definujeme ve spolupráci s dalšími týmy. Využíváme různé typy displejů, zátěžových systémů, řídících prvků a především virtuální a mixovanou realitu.
Součástí výzkumu je i objevování chyb a nedostatků. Občas se stane, že simulátor reaguje nečekaně. Často v testovací fázi při propojení více subsystémů. Není to však něco, s čím bychom si nedokázali poradit. Naopak z toho čerpáme nové poznatky.
Generativní umělá inteligence spotřebuje více energie než tisíce domácností. Jaká máme řešení?
Významně se podílíte na projekčních systémech – tedy na tom, co ve výsledku „vidí“ uživatel simulátoru. Jak důležité jsou v této fázi parametry jako realističnost nebo autenticita? Konzultujete vývoj i se zkušenými piloty, kteří daný stroj znají z praxe?
Autenticita a realističnost jsou pro nás klíčové parametry a řekla bych, že jich dosahujeme na vysoké úrovni. Využíváme totiž oficiální vojenská geografická data, tedy reálné zobrazení terénů s aktuálním vzhledem krajiny. Ve spolupráci s moderními technologiemi umožňujeme simulaci nejen jasné denní doby, ale i nízkých světelných podmínek i nepříznivého počasí.
Všechny tyto vjemy, ať už se bavíme o vizuálu, či ovládání mechanických částí, samozřejmě konzultujeme přímo se zkušenými piloty, což je neodmyslitelnou součástí našeho vývoje. Z jejich zpětné vazby čerpáme a vývoj tak posouváme k dokonalosti.
Umělá inteligence dnes hýbe světem, ale vojenství a obranné technologie ji využívaly dávno před jejím masovým nástupem. Jak s AI pracujete ve VR Group?
S umělou inteligencí se setkáváme i v našich projektech. Využíváme ji například v kombinaci s mixovanou realitou ve zjednodušených simulátorech, které umožňují realistický výcvik bez nutnosti reálné techniky. Díky AI dokážeme snímat pohyb uživatele a na základě jeho interakcí dynamicky ovlivňovat prvky ve virtuálním prostředí. Umělá inteligence tak přispívá k větší věrohodnosti scénářů a umožňuje přizpůsobení výcviku konkrétním potřebám vojáka nebo operátora.
Záběr zevnitř kabiny simulátoru, kde uživatel sleduje let formace letounů L-39. Autentické zobrazení české krajiny ukazuje, jak detailní a věrohodné prostředí simulace dokáže VR Group vytvořit.
Nikola Křečková
Pracujete i s tzv. human-like boty – umělou inteligencí, která se snaží co nejvěrněji napodobit lidské reakce?
Převážně modelujeme lidské reakce nepřímo na úrovni celých zbraňových systémů. Můžeme si to představit například na chování tanku. V moderním tanku zpravidla sedí velitel, řidič a střelec. My se však nesoustředíme na jednotlivé osoby a jejich rozhodování, ale na chování tanku jako celku. Pro simulaci není důležitá interakce s dalšími prostředky na bojišti, zda velitel vydal ten či onen pokyn, ale zda se tank pohybuje po trase a zda zasáhne, či nezasáhne cíl.
V některých specifických případech se ale zabýváme i přímo simulací lidského chování. V jednom z našich projektů jsme například imitovali spolupráci mezi dvojicí pilotů, kdy jeden z nich byl živý člověk a druhý byl reprezentován cestou AI. Přitom mezi nimi probíhala standardní radiová komunikace.
„Naše umělá inteligence je nej na světě. EU umí jen regulovat.“ Jak Trumpův emisar nabízí umělou inteligenci v Asii
Jaké to bylo nastoupit do VR Group hned po škole? Mohla jste tam zkoušet nové věci, které by jinde třeba neprošly?
VR Group je firma s rodinným prostředím a již od samého začátku jsem se v ní cítila dobře. Měla jsem štěstí na kolegy, kteří mě brali jako plnohodnotnou součást týmu nehledě na to, že jsem byla nováček. Možnost zkoušet nové věci rozhodně byla, zejména navrhovat vlastní řešení a učit se přímo při práci.
Podle statistik tvoří ženy v technických oborech stále méně než 10 %. Cítíte, že je na vás – jako na ženě v konstrukčním týmu – občas upřena větší pozornost? Zažila jste někdy moment, kdy jste musela prokázat, že technice rozumíte „i jako žena“?
Ano, větší pozornost na mě upřena je. Ne přímo v našem týmu, ale určitě na výjezdech při montážích. Dostala jsem se do situací, kdy si někdo myslel, že jsem brigádnice či ta, co by měla roznášet kávu. Se slušností i za podpory mých kolegů se dotyčným osobám vysvětlilo, že jsem součástí konstrukčního týmu a podílela jsem se na vývoji simulátoru, který jim například právě dodáváme. S radostí musím říct, že to vždy vyústilo v respekt a lehký obdiv. Vnímám to jako dobrou příležitost ukázat, že ženy v technickém oboru nejsou výjimkou, ale přirozenou součástí.
Stanoviště operátora simulátoru – z této pozice lze řídit scénáře, nastavovat podmínky výcviku a sledovat výkonnost uživatele. Plně vybavené centrum připomíná velín letecké mise.
Nikola Křečková
Máte nějaký vysněný simulátor nebo projekt, na kterém byste si během kariéry chtěla vyzkoušet práci?
Jsem ve firmě bezmála třetím rokem a neustále se dostávám k projektům, které bych si sama nevysnila. Vypíchla bych projekt na vývoj simulace night vision brýlí používaných v našich simulátorech, na kterém jsem se aktivně podílela. Jelikož jsem studovala optiku, je mi tento projekt blízký a těším se na to, až jej dotáhneme do zdárného konce a já si budu moci simulaci vyzkoušet na vlastní kůži.
NATO nedávno oznámilo, že zintenzivní výcvik v oblasti kybernetické bezpečnosti a hybridních hrozeb. Roste i zájem o tzv. simulační sandboxy, které už často neslouží čistě vojenským účelům. Je to oblast, které se ve VR Group už věnujete – nebo do budoucna plánujete? Jsou pro vás scénáře typu energetického blackoutu nebo útoku na kritickou infrastrukturu relevantním tématem?
Osobně na těchto projektech zatím nepracuji, ale vím, že se u nás rozjíždí wargamingový program a vývoj univerzální platformy pro válečné hry, které říkáme WG Table. Je to vlastně velká dotyková tabule a digitální plastický stůl v jednom, na který postupně plánujeme vyvíjet spoustu různých tematických válečných her. Zatím je ve vývoji hra CONTACT, která je právě tím sandboxem, který zmiňujete. Pokud vím, hráči si v ní mohou procvičovat velení a rozhodování na úrovni velitelů malých jednotek. Scénáře jako energetický blackout jsou pak určitě něčím, co bychom u nás zvládli do podoby wargamu zpracovat, jakmile o to někdo bude mít zájem.