Michal Šmída (RockawayQ, ex-Twisto)
koláž Hrot24, se souhlasem RockawayQ
Českej kapitál
Michal Šmída: Od Twista k průmyslové revoluci s RockawayQ
Michal Šmída začínal kariéru v investičním bankovnictví v Londýně, ale velmi rychle si uvědomil, že jeho cesta vede jinudy: „Banky jsou molochy, kde je těžké inovovat a být blízko zákazníkovi. Já potřeboval svobodu a možnost něco tvořit.“ Inspiraci pro Twisto našel ve Švédsku, kde Klarna měnila způsob, jakým lidé nakupují online. V Česku tehdy dominovala dobírka a myšlenka odložené platby se zdála bláznivá. „Říkali nám, že peníze vyhodíme do vzduchu. Ale povedlo se. I díky AI, kterou jsme nasadili už tehdy.“
šéfredaktor
Investoři, disrupce a exit na vrcholu
Už od prvního dne měl Twisto silné investory: Mython, Enern, Tomáše Čupra. Byl to kapitálově náročný byznys, který banka dlouho nechtěla financovat. „Až po pěti letech přišla první spolupráce s J&T. Pak přišly fondy z Londýna a nakonec australský Zip – trojka v globálních odložených platbách.“
Exit přišel v ideální chvíli, těsně před tím, než se trh ochladil. „Byla to Zoom transakce. Foundera Zipu jsem potkal osobně jen jednou – na pivu v Londýně.“
Fintech? Už je to etablovaný sektor
Na dotaz, jestli ho dnes lákají nové fintech projekty, odpovídá Michal Šmída upřímně: „Je to těžké odvětví. Revolut a Adyen dominují. Nové příležitosti tam nevidím, protože trh je nasycený a růst už není tak exponenciální.“
Dnes se dívá spíše na AI a longevity, ale i tady zůstává obezřetný: „AI je hype. Spousta projektů schoří. Ale věřím, že v druhé vlně přijdou ti opravdoví game-changeři.“
RockawayQ: Chytré továrny místo kladívek
S RockawayQ se Šmída zaměřuje na digitalizaci průmyslu – od robotických linek přes prediktivní údržbu až po datové analýzy výroby. „Chceme, aby Češi nepracovali s kladívky, ale s tablety. Jde nám o transformaci celé průmyslové krajiny.“
Zajímají ho i rodinné firmy z regionů. „Některé mají miliardové obraty, ale nulovou marži. Jen díky optimalizaci procesů můžeme zlepšit jejich efektivitu a konkurenceschopnost.“
Česká startupová scéna dnes?
„První generace byla Seznam, Alza, druhá naše – Socialbakers, Productboard, Twisto… Třetí generace po roce 2020 zatím nepřinesla nový unicorn. Ale věřím, že to chce čas.“
Jak poznat dobrou investici?
„Vždy je to o founderovi. Musí mít tah na branku, energii a vizi. Produkt je důležitý, ale bez správných lidí to nemá šanci. A taky koukám na škálovatelnost. Lokální byznys je fajn, ale ambice musí být větší.“