Měsíc v médiích

Galerie (5)

Končí šest časopisů

Mediální dům Czech News Center redukuje své tištěné portfolio. Na papíře tak přestane vycházet šestice časopisů, konkrétně Moje psychologie, Moje zdraví, Dieta, F.O.O.D., Maminka a Těhule. Jde o tituly, které Czech News Center před šesti lety převzalo od Mladé fronty, vyjma Těhule, čtvrtletníku zdarma distribuovaného zejména do čekáren gynekologických ordinací. Obsah, který časopisy přinášely, má být dostupný už pouze na webu a budou ho připravovat menší redakce než dosud. Czech News Center mluví o „mikrotýmech“, které mají fungovat v „integrovaném newsroo­mu“ a nově už nebudou zodpovědné za konkrétní tituly, ale za tematické oblasti.

ilustrační foto

Archiv

Z titulů pro ženy, které Czech News Center vydává na papíře, zůstávají jen tematické odnože hlavních značek Blesk a Aha!, konkrétně časopisy zaměřené právě na ženy, na bydlení, recepty, hobby a křížovky. Kromě Blesku a Aha! mediální dům Czech News Center dál tiskne také deníky E15 a Sport nebo časopisy Reflex, Lidé a Země, ABC, Mateřídouška, Sluníčko, Computer či tradiční Svět motorů. 

Televizní reklama podraží

Největší tuzemské sdružení pro nákup reklamy Media Club, televize Nova i obchodní zastupitelství menších kanálů Atmedia příští rok zdraží televizní reklamu. Media Club v čele s televizí Prima v průměru o čtrnáct procent, Nova o dvanáct procent, Atmedia o patnáct procent.

V případě Media Clubu, který kromě Primy prodává reklamu i na televizích Óčko či Barrandov, se ceny televizní reklamy v jednotlivých kategoriích zvýší v rozmezí od jedenácti do osmnácti procent, přičemž čím víc zadavatel investuje, tím bude zdražení vyšší. Ceny budou navíc tradičně ovlivňovat indexy stopážové, denní a měsíční. Hlavním důvodem zvyšování cen je podle Media Clubu inflace a také převis poptávky zejména po televizní reklamě.

ilustrační foto

Shutterstock.com

„Navýšení je nutnou reakcí na nárůst nákladů. Do nárůstu ceny reklamy kromě inflace promítáme částečně i masivní investice do vlastní tvorby. V příštím roce nabídneme mnoho programových novinek a pokračujeme rovněž v natáčení osvědčených formátů,“ připomněl chystanou obsahovou ofenzivu Novy jeden z ředitelů televize Jan Vlček.

Vysokou mírou inflace i převisem poptávky nad nabídkou vysvětluje zdražení i Atmedia. Podle firmy je poptávka po televizní reklamě v posledním roce extrémní a prostor na jí zastupovaných stanicích je kompletně vyprodaný, vinou čehož musí řadu klientů odmítat. 

Dědictví radní Lipovské

Rada České televize neměla oprávnění odvolat celou svou dozorčí komisi kvůli údajným výhradám vůči její práci. V tomto smyslu Nejvyšší správní soud vyhověl čtyřem odvolaným členům komise a zrušil rozhodnutí, které bylo přijato v listopadu 2020 na návrh tehdejší radní Hany Lipovské. Členy dozorčí komise lze podle Nejvyššího správního soudu odvolat jen na základě specifických zákonných důvodů.

Hana Lipovská

foto Tomáš Novák, týdeník Hrot

Komise je poradním orgánem rady v záležitostech hospodaření televize. Proti svému odvolání se žalobou bránili čtyři z pěti členů. Městský soud v Praze jejich žalobu před rokem zamítl s tím, že rada je oprávněná odvolat členy své dozorčí komise v zásadě z jakéhokoli důvodu, který obstojí z hlediska ústavních principů.

Televizní rada si záhy zvolila novou komisi. Odvolaní členové předchozí dozorčí komise ovšem budou kvůli svému nezákonnému odvolání požadovat náhradu ušlé odměny za jeden a půl roku od odvolání do konce svého mandátu. ČT by tak zřejmě musela čtyřem členům komise vyplatit dohromady okolo 3,5 milionu korun plus soudní výlohy. Náklady na činnost komise a na odměny jejích členů se totiž hradí ze zvláštní výdajové položky rozpočtu České televize, neboť Rada ČT nemá právní subjektivitu. 

Licenční poplatky od Googlu

Poslanci schválili novelu autorského zákona, která médiím umožní vybírat od provozovatelů vyhledávačů, agregátorů zpráv či sociálních sítí licenční poplatky. Při vyjednávání může hrát rozhodující roli ministerstvo kultury. Poslanci totiž zároveň přijali pozměňovací návrh poslance Jana Laciny (STAN), podle něhož resort rozhodne o výši odměny, pokud se obě strany nedokážou dohodnout. Proti tomuto návrhu protestoval americký internetový gigant Google. Po přijetí návrhu pohrozil, že omezí výsledky vyhledávání, aby se ho povinnost licencí vůbec netýkala. Nelíbí se mu totiž pohrůžka pokut, které mohou podle Lacinova návrhu být až do výše jednoho procenta globálního ročního obratu.

Novela překlápí do českého práva evropskou směrnici schválenou v roce 2019, a to se zpožděním – mělo se tak stát do června 2021. Směrnice v praxi míří zejména právě proti Googlu. Ten totiž podle kritiků vydělává na mediálním obsahu, když ve svém vyhledávání či službě Zprávy Google nabízí náhledy zpráv. Google tvrdí opak – médiím podle svých vyjádření přináší zdarma návštěvnost a ve službě Zprávy Google nemá reklamu. Na placení médiím v řadě unijních zemí už ale musel přistoupit. Prosazuje přitom individuální ujednání. V Česku ho – pokud se mu nepodaří povinnosti vyhnout – čeká zejména dohadování s kolektivním správcem, který podle přijatého zákona může vzniknout. Vydavatelství budou moci zároveň vyjednávat i jednotlivě napřímo, podstatná část relevantních médií ale počítá s kolektivním vyjednáváním.

Ve dvojí roli se nachází Seznam.cz, česká internetová jednička a největší tuzemský konkurent Googlu. Provozuje jednak vlastní zpravodajská média (SeznamZpravy.cz, Novinky.cz, Sport.cz či Super.cz), jednak vyhledávač, který by podle nového zákona měl ostatním vydavatelům platit. Seznam.cz je nejnavštěvovanější web na českém internetu (v říjnu na jeho homepage zavítalo 6,7 milionu uživatelů), zároveň díky odkazům ze své hlavní stránky vydělává na obsahu řady konkurenčních mediálních domů – velkých i malých. 

Rod draka nejsledovanější na HBO

Originální dramatický seriál Rod draka debutoval s největší sledovaností jakéhokoli nového původního seriálu v historii HBO a stal se nejlepším seriálovým startem na streamovací platformě HBO Max v USA, Latinské Americe a Evropě. Všech deset epizod seriálu, který měl premiéru koncem srpna, v USA sledovalo koncem října v průměru 29 milionů diváků, víc než trojnásobek průměrné sledovanosti premiérového večera.

Mimo Evropu navíc Rod draka překonal i osmou sérii Hry o trůny, a stal se tak nejsledovanějším titulem HBO v Latinské Americe, jihovýchodní Asii, Hongkongu a na Tchaj-wanu v rámci streamovací služby HBO.

Rod draka je prequelem populární fantasy ságy Hra o trůny. Hned po uvedení první epizody koncem srpna HBO oznámila, že seriál dostane druhou řadu. Kompletní první řada je ke zhlédnutí na HBO Max v 39 zemích Latinské Ameriky, 21 zemích Evropy a na HBO Go v Jiho­africké republice, Hongkongu a na ­Tchaj-wanu. 

Rádio Z k Echu

Informační Rádio Z mění majitele. Jeho dosavadní provozovatel CMI News, firma z mediálního konglomerátu Czech Media Invest kolem Daniela Křetínského, stanici prodal akciové společnosti SPM Media, od roku 2016 fungující české investiční skupině Marka Španěla a Slavomíra Pavlíčka. Pro Španěla, spoluzakladatele a spolumajitele herního studia Bohemia Interactive, je to druhá mediální investice v krátké době, loni se stal hlavním akcionářem společnosti Echo Media, vydávající týdeník Echo. Předmětem aktuální transakce je firma RadioZet, která vlastní příslušnou vysílací licenci. S transakcí tak ještě musí souhlasit regulátor, Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Kupní cena nebyla zveřejněna. Firma za předchozích pět let nakumulovala ztrátu přes třicet milionů korun.

Marek Španěl

Archiv

„Zetko“ je nástupcem českého vysílání zahraničního servisu BBC na lukrativní síti tuctu frekvencí ve velkých městech po celém Česku. Přesto se jeho poslechovost dlouhodobě pohybovala pod desetitisícovou hranicí, až v posledním měření Radioprojekt mu vyšlo čtrnáct tisíc posluchačů denně. Největším konkurentem komerčního Rádia Z je veřejnoprávní stanice mluveného slova Český rozhlas Plus s víc než desetinásobnou poslechovostí.

Ve skupině Czech Media Invest zůstávají celoplošné stanice Evropa 2 a Frekvence 1 a menší rádia Bonton a Dance. CMI News provozuje i názorový web Info.cz a předplatitelskou platformu Gazetisto. 

Připravil Ondřej Aust, šéfredaktor webu Médiář

Denní novinky z médií a marketingu v Česku najdete na www.mediar.cz