Cena lithiových baterií prudce padá, za deset let o 70 procent. Může za to zvýšená výroba a upadající poptávka

Ceny lithium-iontových baterií výrazně klesly v důsledku zvýšené výroby a snížené poptávky. Výrazně se snížila také cena lithia, které se těží v dolech.

Ceny lithium-iontových baterií výrazně klesly v důsledku zvýšené výroby a snížené poptávky. Výrazně se snížila také cena lithia, které se těží v dolech.

Celý článek
0

Zdraví žen ohrožuje syntetické spodní prádlo. Až 82 procent obsahuje nebezpečné bisfenoly

Dámské spodní prádlo je obecně častěji vyrobeno ze syntetických látek, je tedy bisfenoly zatíženo zdaleka v nejvyšší míře.

Dámské spodní prádlo je obecně častěji vyrobeno ze syntetických látek, je tedy bisfenoly zatíženo zdaleka v nejvyšší míře.

Celý článek
0

Čínská odveta za elektromobily: uvalí cla na brandy z EU. Ta se chce bránit

Čína zavede prozatímní antidumpingová cla 30,6 až 39 procent na dovoz brandy z Evropské unie. Děje se tak poté, co členské státy sedmadvacítky umožnily zavést definitivní cla na dovoz elektromobilů z Číny. Evropská komise ihned reagovala, že rozhodnutí Číny napadne u Světové obchodní organizace. Oznámená cla považuje za neodůvodněná a je odhodlána bránit unijní průmysl před zneužíváním obchodních opatření. 

Čína zavede prozatímní antidumpingová cla 30,6 až 39 procent na dovoz brandy z Evropské unie. Děje se tak poté, co členské státy sedmadvacítky umožnily zavést definitivní cla na dovoz elektromobilů z Číny. Evropská komise ihned reagovala, že rozhodnutí Číny napadne u Světové obchodní organizace. Oznámená cla považuje za neodůvodněná a je odhodlána bránit unijní průmysl před zneužíváním obchodních opatření. 

Celý článek
0

Komentář: Nad VW hoří střecha. Stáhnou problémy koncernu dolů i Škodu Auto?

Přechod k elektromobilitě ve VW nejde podle plánu, v softwaru se pořád hrubě nedaří a v autonomním řízení teprve ne

Komentář: Nad VW hoří střecha. Stáhnou problémy koncernu dolů i Škodu Auto?
ilustrační foto | Profimedia.cz

Pamatuji i lepší časy koncernu VW, včetně velkolepého mejdanu ve Wolfsburgu, kde Carl Hahn uvítal Škodovku jako nejnovějšího člena rodiny, která měla našlápnuto stát se největší automobilkou na světě.

Když vyjelo první auto, na němž byl vidět otisk německé techniky, tehdejší Felicia s šestnáctistovkovým motorem, dal mi výstřižek z německých novin výkonný ředitel ve Světové bance s tím, že mi to udělá radost. Titulek zněl „Fast wie ein Golf“ a radost mi to tedy udělalo velikou.

První Octavia byla zjevením a Škodovka se postupem času stala „Konzerns schönste Tochter“ s velmi dobrými ziskovými maržemi, expanzivními plány do budoucna a modelovým portfoliem.

Indie to nenahradí

To všechno bylo. První špatné zprávy začaly přicházet z Číny, kde škodovky nejdříve zazářily a nalezly zde největší odbytiště, ale v posledních letech zaznamenaly strašlivý propad, až do současné bezvýznamnosti. Diagnóza je prostá: čínská konkurence se zlepšila a dělá podstatně levnější auta, takže to ve­dle škodovek postihlo třeba i francouzské značky, ale bídu začíná pociťovat i samotný koncern, pro nějž byla Čína také největším odbytištěm, ale i zdrojem zisků.

Z Ruska odešli kvůli válce na Ukrajině všichni západní výrobci, na jejich místo nastoupily čínské značky. Trhem budoucnosti se má stát Indie, kde má Škoda převzít vedoucí roli za celý koncern a vyvinula pro ni speciální modely aut, ale plnohodnotná náhrada to není a dlouho nebude.

Teď čtu Škodováckého odboráře, abych odečítal situaci ve fabrice. Na jedné straně jsou velmi dobrá letošní výrobní data, protože podle Evropského sdružení automobilových výrobců drží za první pololetí tržní podíl 5,2 procenta, což je srovnatelné s Renaultem nebo Peu­geotem a o dost napřed před Fordem, a meziroční růst má lepší. Na straně druhé panují velké obavy, a právem.

Matka sama neví, co si počít s evidentním přebytkem kapacit a s faktem, že přechod k elektromobilitě nejde podle plánu, v softwaru se pořád hrubě nedaří a v autonomním řízení teprve ne. Imperativ nákladových úspor velí soustředit výrobu, a tak se odboráři v českých závodech obávají „vyholení“ portfolia, včetně přesunu Enyaqu do východoněmeckého Cvikova, který byl za velké peníze celý předělán na výrobu elektromobilů. Vlajková loď Superb má jít do Bratislavy, malý levný elektromobil má být ze Španělska, tak se nedivte, že se uprostřed krásně placených přesčasových směn dovedou obávat o práci.

Legrace to není. Ostatně slova o koncernu, nad kterým hoří střecha, jsou přímo od šéfa hlavní značky Thomase Schäfera.

Přijde trest

Přímo na německé půdě zatápí elektrickým autům z koncernu Muskova fabrika v Grünheide u Berlína s větší kapacitou než VW ve Cvikově, přičemž Tesla prodává levněji než VW nebo Škoda a za zády má evidentně lepší úspory z rozsahu ve výrobě elektromobilů, včetně obřího a dál rozšiřovaného závodu v Šanghaji, takže si může cenovou válku dovolit. Elon sice strašně přehání, ale v řadě ohledů je před koncernem bez debat napřed.

Nejprodávanější elektromobil Evropy není od VW, ale od Tesly a její Model Y poráží VW ID.4 skoro trojnásobně. Mezi „fosily“ nekraluje Golf, ale levná a jednoduchá Dacia Sandero. O čem to bude? O tom, co vždycky: být nejméně tak dobrý, ale levnější. Když na to zapomenete, přijde trest.