Jannis Samaras

Rodina Jannise Samarase Kofolu vlastní už od roku 2002

Koláž Hrot24 / Kofola / archiv Jannise Samarase (publikováno se svolením)

Pití, které letí

Československá Coca-Cola slaví. Pro akcionáře připravuje Kofola historicky nejvyšší dividendu

Díky promyšleným akvizicím, důvěře investorů a ambiciózním plánům se z Kofoly stal nápojářský lídr střední Evropy, který dobývá i Balkán.

Radim Bača

Radim Bača

Redaktor junior

Dlouhodobá strategie se začíná Kofole vyplácet. Nápojářská firma vyrostla ve výrazného hráče střední Evropy, její prsty ale sahají i na Balkán.

Důmyslně zvolené akvizice i poptávka po jejích produktech vedou k historickému růstu akcií na pražské burze. Jedna se k 9. červenci obchodovala za 546 korun.

Podle lidí z vedení firmy za růstem stojí hned několik faktorů. „Posledních pět let se soustředíme na transparentní komunikaci s investory, plníme naše výhledy, získáváme perspektivní firmy a hlavně dosahujeme plánovaných výsledků,“ řekl pro redakci Hrot24 Martin Pisklák, finanční ředitel Kofoly.

S názorem souhlasí experti, kteří potvrzují, že za růstem akcií stojí zajímavé investice a dlouhodobé výsledky.

Podle analytika Jana Rašky z Fio banky se do kladných výsledků firmy na trhu s cennými papíry propsala také historicky nejvyšší dividenda, kde jde o výdělek 21 korun z jedné akcie.

„Zejména výše dividendy investory potěšila a akcie reagovala dalším výrazným růstem nad hranici pěti set korun,“ vysvětluje aktuální hodnotu jedné akcie pro redakci Hrot24 Raška.

Z celkové částky za dividendu se odečte srážková daň. Spadá sem také záloha v hrubé výši sedm a půl koruny za akcii, kterou už firma vyplatila loni na podzim.

Nově tak akcionáři dostanou 13,50 koruny před zdaněním, které by měli získat ve výplatní den, tedy 11. srpna.

Akcie společnosti jsou sice na historických maximech, podle analytika Rašky je ovšem jejich cena nadhodnocená.

„Akcie Kofoly se podle mého odhadu aktuálně obchodují za přibližně dvacetinásobek zisku očekávaného v roce 2025. Loni na podzim se přitom akcie obchodovaly za přibližně třináctinásobek zisku a byly výrazně pod násobky globálních nápojářských skupin,“ říká.

„Dnes je tomu jinak. Akcie Kofoly jsou například dražší než akcie Pepsi, která se obchoduje za sedmnáctinásobek letošního očekávaného zisku. Přibližují se i Coca-Cole. To je z historického pohledu nevídaná záležitost. Kofolu tak nyní vnímám jako nadhodnocený titul,“ odpovídá analytik.

Závody provozuje nápojový gigant po celé Evropě

Kofola Group patří k nejvýznamnějším producentům nealkoholických nápojů ve střední a východní Evropě. Vedle Česka, kde mimo jiné vlastní síť salátových restaurací UGO, a Slovenska, má silnou pozici také ve Slovinsku, Chorvatsku a Polsku.

Společnost distribuuje značky jako Rauch, Evian, Badoit nebo Vincentka a v některých zemích vlastní licenci na výrobu nápojů, například Pepsi nebo RC Cola.

Právě expanze do zahraničí hraje v posledních letech výraznou roli. V roce 2015 Kofola koupila slovinského producenta minerálních vod Radenska.

O rok později vstoupila na chorvatský trh akvizicí firmy Studenac a zároveň získala tradiční místní značky Voćko, Nara a Inka. V roce 2017 rozšířila firma své portfolio o polskou značku Premium Rosa, zaměřenou na přírodní sirupy a džusy.

Jedna z nejzajímavějších akvizic přišla v roce 2023, kdy firma získala podíl na kávové plantáži v Kolumbii. Díky těmto obchodům je Kofola dnes nejen výrobcem limonád, ale také zdravějších vod nebo kávy.

Vedle expanze do zahraničí Kofola posiluje i na domácím trhu. V roce 2023 oznámila, že kupuje 51procentní podíl ve skupině Pivovary CZ Group, do které patří tradiční značky jako Holba, Zubr a Litovel.

„Pivovary i akvizice prodejních automatů jsou vnímány velice pozitivně a mají velký potenciál růstu do budoucna,“ říká finanční ředitel Martin Pisklák.

Spojení s pivovarnickým segmentem tak rozšiřuje záběr Kofoly mimo klasický nealkoholický segment.

Značka si přitom stále drží silný vztah se spotřebiteli a originální Kofola zůstává srdeční záležitostí — a to jak pro zákazníky, tak pro investory.

„Od roku 2019 vzrostl počet akcionářů Kofoly o více než 200 procent. Aktuálně máme přibližně 15 tisíc akcionářů. Myslím, že je to hlavně inflačním obdobím, které donutilo domácnosti přesunout peníze z účtů do akcií,“ vysvětluje nárůst Pisklák.

Finanční ředitel zároveň přiznává, že letošní první měsíce byly slabší než loni — mimo jiné kvůli zavedení cukrové daně na Slovensku, tedy spotřební daně na slazené nápoje, kterou se snažila vláda omezit jejich spotřebu a podpořit zdravější životní styl.

Kofole ale pomohla optimalizace nákladů a výhled na rok 2025 zůstává stále ambiciózní: zisk před úroky, daněmi, odpisy a amortizací (EBITDA) má činit až dvě miliardy korun.

Československá Coca-Cola

Příběh Kofoly sahá až do konce 50. let, kdy Výzkumný ústav farmaceutický v Praze vyvinul sirup Kofo, který sloužil jako hlavní ingredience pro Kofolu.

Ta měla v Československu sloužit jako náhrada za západní colové nápoje. To se Kofole povedlo — a během 70. let se stala tak populární, že firma ročně vyprodukovala až 180 milionů litrů nápoje.

S příchodem západní konkurence značka začala upadat. V roce 2002 však přišla záchrana. Kofolu získala pod svá křídla společnost Santa nápoje z Krnova za 215 milionů korun.

Pod vedením řeckého podnikatele Kostase Samarase a později jeho syna Jannise se značka dokázala přetvořit z nostalgického výrobce limonád na moderní společnost s akvizicemi po celém světě.