Na dopravní stavby nejsou peníze
Hrot 24, vygenerováno umělou inteligencí
Státu chybí desítky miliard na dopravní stavby. Rezervy z mimořádných příjmů jsou pryč
Není překvapivé, že státu chybí desítky miliard na dopravní stavby. Má totiž pro příští rok výrazný výpadek v příjmech zdůvodněných mimořádnostmi typu povodní či energetické krize; tento výpadek oproti loňsku činí zhruba 40 miliard korun
HLAVNÍ EKONOM TRINITY BANK, ČLEN NÁRODNÍ EKONOMICKÉ RADY VLÁDY
Že státu chybí desítky miliard korun na dopravní stavby, není překvapivé. Pro příští rok totiž rozpočet přichází o mimořádné příjmy, které v minulém roce tvořily výraznou rozpočtovou rezervu. Podle Nejvyššího kontrolního úřadu se navíc část těchto peněz loni využila jinak, než bylo původně zdůvodněno.
Kvůli povodním se státní rozpočet na rok 2024 navýšil o 30 miliard korun. Na samotné odstraňování povodňových škod ale podle NKÚ směřovalo jen 3,5 miliardy. Zbývajících 26,5 miliardy korun stát použil například na dotace pro obnovitelné zdroje energie.
Dalším mimořádným zdrojem byla daň z neočekávaných zisků, tzv. windfall tax, z níž stát inkasoval 36,7 miliardy korun. Na původní účel – řešení vysokých cen energií – ale směřovalo pouze 12,3 miliardy, zbytek šel na jiné výdaje. Celkem tak vláda podle zjištění NKÚ využila zhruba 39 miliard korun jinak, než bylo deklarováno.
Příští rok už s takovými zdroji rozpočet počítat nemůže. Windfall tax nebude znovu uplatňována a mimořádné rozpočtové navýšení kvůli živelním pohromám zatím není potřeba. To znamená, že oproti loňsku chybí zhruba 40 miliard korun, což se projevuje především v oblasti dopravních investic.
Ekonomové upozorňují, že vláda mohla schválně zachovat deficit „se dvojkou“ na začátku – tedy 286 miliard korun – aby rozpočet působil opticky lépe před volbami. Vyšší číslo začínající trojkou by podle nich veřejnost mohla vnímat negativně, zejména s ohledem na slib vlády ozdravit veřejné finance.