Kofola

Foto: Mino Surkala / Shutterstock.com

Studené jaro Kofole nesvědčí. V prvním pololetí jí klesly tržby na 2,97 miliardy korun

Nápojářské skupině Kofola v prvním letošním pololetí spadly tržby meziročně o 3,1 procenta na 2,97 miliardy korun. Provozní zisk EBITDA jí klesl o 14,2 procenta na 511,1 milionu korun. Firma uvedla, že se potvrdily predikce poklesu poptávky kvůli daňovým zásahům.

čtk

Meziročně vyšší tržby zaznamenaly dceřiné společnosti Radenska Adriatic, Leros i UGO, které překonaly své cíle.

„Částečně nižší tržby byly způsobeny pomalejším příchodem teplejších jarních měsíců. Nejznatelnější byl pokles prodejů slazených nápojů na Slovensku, způsobený zavedením vysoké spotřební daně,“ uvedl generální ředitel Kofoly v Česku a na Slovensku Daniel Buryš.

Kofola dále budovala a posilovala značky a kompletní portfolio nealko nápojů, pokračoval trend stabilizace nákladů na materiál, suroviny a energie. Chladné jaro ovlivnilo podle firmy celkové tržby v gastronomii i české pivovary.

„Pokles tržeb způsobilo horší počasí a poklesly i prodeje v rámci exportu. V druhém čtvrtletí se nedařilo žádnému prodejnímu formátu – pokles zaznamenaly plechovky, sklo i KEGy (sudy). Celkově proti loňsku ztrácíme 7,9 procenta v tržbách, na úrovni EBITDA jsme o 18,3 procenta pod loňským rokem,“ uvedl generální ředitel Pivovarů CZ Group René Musila.

Pro pilíř Leros produkující bylinné směsi a čaje je podle Kofoly období od května do července mimosezonním časem, kdy je klíčové zaměřit se na minimalizaci ztrát.

„Ve druhém čtvrtletí jsme výrazně předčili očekávání jak v tržbách, tak i v EBITDA. Také jsme se velmi dobře připravili na hlavní sezonu, která začíná srpnem a pokračuje do listopadu, a naskladnili dostatečné zásoby,“ uvedl generální ředitel Lerosu Martin Mateáš.

Radenska Adriatic zaznamenala v první polovině roku solidní meziroční nárůst tržeb o 3,2 procenta. „Růst byl podpořen zejména vyšším prodejem ve Slovinsku (plus čtyři procenta), stejně jako pětiprocentním nárůstem na exportních trzích. Zaznamenali jsme výrazný nárůst poptávky a spotřeby zejména v červnu, kdy oblast zasáhla dlouhá vlna veder. Růst se však proporcionálně nepromítl do EBITDA, a to hlavně kvůli vyšším provozním nákladům souvisejícím se zvýšenými investicemi do značky a rostoucím mzdovým nákladům po úpravách minimální mzdy,“ uvedl generální ředitel společnosti Radenska Adriatic Marián Šefčovič.

V závodě v Mnichově Hradišti na Mladoboleslavsku Kofola zahájila stavbu skladové haly, která by do budoucna měla přinést efektivity v oblasti logistiky a skladování.

„S ohledem na výhled se Kofola rozhodla korigovat výsledky pro rok 2025, a to ze současného rozpětí 1,9 až dvě miliardy korun na jeho spodní hranici. Stále očekává růst oproti roku 2024, kdy celková výše zisku EBITDA dosáhla 1,85 miliardy,“ uvedla Kofola.

Kofola sídlící v Ostravě je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 14 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex.

Do skupiny patří výrobce čerstvých šťáv a salátů UGO, český producent bylinných směsí a čajů Leros, výrobce piv Holba, Zubr a Litovel Pivovary CZ Group, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac. Kofola má téměř 3300 zaměstnanců.