Spojené státy a Saúdská Arábie prakticky zmařily možnost, že by dohoda začala platit od roku 2028
koláž Hrot24 / Shutterstock.com
Udržitelnost
Kolaps dohody o emisích z lodní dopravy: Trump a Saúdové pohřbili historický plán
Prezident Donald Trump označil plán za „globální zelený podvod“ a pohrozil celními tarify zemím, které by jej podpořily. Výsledek: emisní pravidla, připravovaná deset let, skončila v troskách – a přechod na čistší paliva je znovu v nedohlednu.
editor
Dlouho očekávaná dohoda o snížení emisí z lodní dopravy, která měla být milníkem v boji proti klimatické změně, se zhroutila doslova v poslední minutě.
Na zasedání Mezinárodní námořní organizace (IMO) v Londýně prosadily Spojené státy a Saúdská Arábie návrh na odklad jednání o celý rok – čímž prakticky zmařily možnost, že by dohoda začala platit od roku 2028, informuje BBC.
Více než sto zemí se sešlo, aby potvrdilo rámec dohodnutý už v dubnu. Ten měl zajistit, že se lodní doprava stane prvním odvětvím na světě s mezinárodně závaznými emisními limity. Majitelé lodí by museli postupně přecházet na čistší paliva, jinak by čelili pokutám.
Ale tlak z Washingtonu byl obrovský, popisuje BBC. Prezident Donald Trump označil návrh za „green scam“ – zelený podvod – a jeho administrativa hrozila zavedením cel na zboží z těch zemí, které by pro dohodu hlasovaly.
„Spojené státy nebudou tolerovat globální zelenou daň na dopravu,“ napsal Trump na síti Truth Social těsně před hlasováním. Americký ministr zahraničí Marco Rubio označil výsledek za „velké vítězství pro prezidenta Trumpa“.
Podle diplomatů ovlivnily americké výhrůžky i řadu menších ostrovních států. Bahamy, Antigua a Barbuda nebo dokonce Čína nakonec změnily postoj a odmítly dohodu podpořit. Hlasování dopadlo těsně: návrh Saúdské Arábie na roční přerušení jednání prošel jen o několik hlasů.
„Je to nepřijatelné vzhledem k naléhavosti klimatické krize,“ reagoval podle BBC ministr pro změnu klimatu z tichomořského Vanuatu Ralph Regenvanu.
Podle něj šlo o historickou příležitost, jak alespoň částečně nasměrovat odvětví, které tvoří tři procenta světových emisí, k čistším technologiím.
IMO odhadovala, že bez zásahu mohou emise z lodní dopravy do poloviny století vzrůst až o 150 procent. Přechod na alternativní paliva ale zůstává ekonomicky náročný – lodní diesel je stále výrazně levnější a energeticky vydatnější než amoniak či metanol.
„V přírodě nenajdete levnější palivo než to, co lodě používají dnes,“ připomněl analytik think-tanku Transport and Environment Faig Abbasov.
Zástupci průmyslu i Evropské unie vyjádřili po kolapsu jednání zklamání. „Potřebujeme jasná pravidla, abychom mohli investovat,“ uvedl podle serveru Oilprice.com Thomas Kazakos z Mezinárodní námořní komory.
Podle nevládních organizací může nynější odklad celý plán rozvrátit. „Každé další zdržení ohrožuje harmonogram a může zmařit roky práce,“ varovala Blánaid Sheeran z organizace Opportunity Green.
IMO nyní plánuje další kolo rozhovorů až na duben 2026 – což znamená, že původní cíl spustit systém v roce 2028 je prakticky mimo realitu.
Zklamání nezastíral ani generální tajemník IMO Arsenio Dominguez. „Prosím, ať se toto už neopakuje,“ vzkázal po skončení jednání. Ale jeho slova se ztratila v sále, kde po deseti letech vyjednávání zůstalo jen ticho a prázdné ruce.