pohár pro vítěze Superpoháru EUFA

pohár pro vítěze Superpoháru EUFA

Shutterstock.com

Hrotagon

Jak UEFA pomáhá společnostem udržet si relevanci?

Ve středu se utkají PSG a Tottenham v rámci UEFA Super Cup a neoficiálně tak otevřou novou sezónu. Fanoušci ale kromě samotného zápasu také uvidí na reklamních plochách ty nejvlivnější společnosti na světě. Stálice jako FedEx, Heineken, Sony, Mastercard nebo Pepsi. Fotbal totiž patří mezi nejoblíbenější reklamní kanály. Ohromně pestré publikum milionů lidí na stadionech a za obrazovkami láká ty největší společnosti na světě. Na první pohled vidíte sport, ale v pozadí o vaši pozornost soupeří světové byznysy.

Jakub Rochlitz

Super Cup je symbolický výkop nové evropské sezony, který fanoušci vnímají jako atraktivní souboj vítězů Ligy mistrů a Evropské ligy. První, ještě neoficiální ročník v roce 1973 financoval nizozemský deník De Telegraaf díky nápadu sportovního redaktora Antona Witkampa. Ten navrhl uspořádat zápas, který by určil „skutečného“ mistra Evropy.

Povědomí o značce patří mezi klíčové ukazatele úspěšného marketingu. Každé procento v povědomí podle průzkumů přinese stejný nárůst tržeb. Proč si při slově ‚‚tenisky‘‘ vybavíte Adidas a při představě luxusního auta právě Mercedes? Za tím stojí promyšlené marketingové strategie a především stovky milionů investovaných do rozpočtů na reklamu.

S desítkami milionů diváků představuje UEFA Super Cup ideální příležitost, jak zůstat ‚‚top of mind‘‘ v hlavách fanoušků. Stačí se podívat na seznam partnerů, abyste viděli, jak se to, co je‚‚top of mind‘‘, mění v čase. Zatímco před deseti lety bannery lemovaly loga Carlsbergu nebo Gazpromu, dnes vás oslní reklamy investičních platforem a technologických gigantů. Za místo na obrazovkách v zápasech UEFA jsou ochotni zaplatit stovky tisíc korun za minutu.

Firmy láká jedinečná kombinace prestiže, globálního dosahu a emocionálního propojení, kterou UEFA nabízí. Značky sponzorující sportovní utkání mají na trhu dokazatelně vyšší povědomí než konkurence. Pro značky jako Pepsi nebo Sony (PlayStation) je to příležitost upevnit své spojení se sportem. Tento trend měnících se sponzorů lze pozorovat i při jiných sportech, jako je třeba Formula 1 nebo UFC. Zájem o místo na obrazovkách se promítl i do rostoucích tržeb. Lize mistrů reklamní spolupráce v minulém roce přinesly téměř 17 miliard korun.

Výsledkem je kombinace sponzorů, která zrcadlí změny v globální ekonomice. Dnešní UEFA Super Cup není jen fotbalový zápas, ale je to přehlídka firem, které formují spotřebitelské návyky, digitální služby, a určují co zůstává ‚‚top of mind‘‘ pro dnešní spotřebitele. A pro investory mohou právě reklamní bannery a loga na dresech napovědět, kde se rodí zajímavé příběhy i mimo hřiště.

Autor je investiční analytik společnosti eToro pro Českou republiku

Máte co říci? Pošlete nám svůj komentář na komentare@hrotmedia.cz