Letadlová loď USS George Washington v doku na údržbě
Foto: Ashley Cowan / Huntington Ingalls Industries
Zvyšte mzdy a oni přijdou. Největší americký výrobce válečných lodí má recept na nejpalčivější problém v odvětví
Nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců je dlouho podceňovaným problémem amerického lodního průmyslu. Největší výrobce válečných lodí v USA tvrdí, že klíčem k překonání systémových potíží jsou lepší mzdy a investice do udržení pracovní síly.
Redaktor junior
Největší americký výrobce válečných lodí, společnost Huntington Ingalls Industries (HII), začal více investovat do svých zaměstnanců. A podle vedení se to začíná vyplácet.
Firma zvyšuje mzdy, omezuje nábor nezkušených nováčků a cílí na zkušené dělníky a odborníky z regionálních škol a učilišť. Díky tomu roste nejen kvalita pracovní síly, ale i její stabilita.
„Letos v létě jsme zvýšili mzdy a zaznamenali jsme nárůst nástupů zkušených lidí v naší loděnici v Newport News ve Virginii. Vidíme také vyšší příliv pracovníků z regionálních vzdělávacích programů, což znamená kvalitnější nábor,“ řekl podle Business Insideru generální ředitel HII Chris Kastner během říjnového hovoru s investory. Podle něj jde o „důležité kroky k stabilizaci a zvýšení odbornosti pracovních týmů“.
HII tím reaguje na dlouhodobý úpadek amerického loďařského průmyslu, který po konci studené války a omezení výroby trpěl nejen odchodem zkušených zaměstnanců, ale i rozpadem výrobní základny.
Podle dřívějších vyjádření managementu firmy klesla úroveň zkušeností u některých pozic na zlomek hodnot z poloviny 90. let.
Tato personální krize má strategické důsledky. Studie Congressional Research Service z března 2025 upozorňuje, že právě nedostatek kvalifikovaných lidí je hlavním faktorem zpoždění mnoha projektů amerického námořnictva.
Nejde jen o dělníky, ale i o návrháře, inženýry a architekty, jejichž produktivita a zkušenosti jsou klíčové pro rychlou a kvalitní výstavbu flotily.
HII proto už na podzim 2024 oznámila, že místo rychlého náboru nezkušených lidí zvolí opačnou strategii: vyšší mzdy, důkladnější výběr uchazečů a důraz na udržení kvalitních pracovníků.
Letos firma uvádí, že se jí v loděnicích ve Virginii a Mississippi daří lépe zaměstnance nejen přivádět, ale také si je i udržet. Firma jen letos přijala přes 4600 nových lidí. Pomáhá i federální financování, schválené Kongresem, které podporuje jak růst mezd, tak modernizaci technologií.
Investice ale samy o sobě nestačí. Jak v analýze upozorňuje bývalý důstojník US Navy Frederick „Andy“ Cichon, americké loděnice fungují v cyklech, které jsou závislé na pravidelných zakázkách a státní poptávce.
Jinými slovy: pokud stát neobjednává nové lodě, loďaři neinvestují do lidí ani infrastruktury.
To se děje i dnes. Ačkoliv americké námořnictvo plánuje do roku 2055 postavit 381 nových lodí, ve fiskálním roce 2025 objednala pouze šest nových plavidel.
K naplnění plánu je jich přitom potřeba deset až jedenáct ročně. Tento rozdíl vytváří nejistotu na straně výrobců a snižuje jejich ochotu investovat, což dále brzdí nábor i rozvoj pracovníků.
Podle Cichona a dalších odborníků vzniká začarovaný kruh: loďaři potřebují jistotu poptávky, aby mohli budovat zkušené týmy a moderní provozy.
Bez toho nevznikne výrobní kapacita, kterou americké námořnictvo potřebuje. A bez ní se ani nenaplní plány Pentagonu na posílení flotily vůči Číně.
Přes všechny problémy existují signály, že by nová éra amerického loďařství mohla přijít. Národní strategie obranného průmyslu (NDIS 2024) a její implementační plán pro rok 2025 počítají podle Chichona s regenerací loděnic i pracovních sil.
Kromě toho přibývají nové loděnice zaměřené na menší a částečně autonomní plavidla, jejichž výroba je levnější a rychlejší.
Firmy jako HII nebo NASSCO (National Steel and Shipbuilding Company) už dnes expandují do nových lokalit a staví na lekcích z minulých dekád, kdy přežily jen ty nejefektivnější provozy.
HII ukazuje, že investice do lidí se v loďařství vyplácí, ale bez širší systémové podpory a stabilní státní poptávky to stačit nebude.