Mladí lidé jsou při online nakupování až příliš lehkovážní. Neověřují si informace, jsou opravdu důvěřiví a nakupují na pochybných webech

Mladí lidé jsou při online nakupování až příliš lehkovážní. Neověřují si informace, jsou opravdu důvěřiví a nakupují na pochybných webech

Ilustrační foto: Shutterstock.com

Finanční gramotnost

Hrotíme: Mladí utrácejí online bez rozmyslu. Jak je chránit a v čem nám může pomoci banka?

Dospívající se při online nakupování často chovají nezodpovědně a stávají se snadnou obětí nejrůznějších kyberšmejdů. Je na nás, dospělých, abychom je chránili a zároveň učili zásadám bezpečného placení na internetu. Co radí experti z českých bank?

Vladimír Barák

Galerie (3)

Děti a teenageři si dnes běžně předplácejí obsah na sociálních sítích, kupují lootboxy ve hrách nebo nakupují levné zboží z platforem typu Shein či Temu. Přitom často neověřují, komu vlastně své peníze posílají. Nezřídka zadávají citlivé údaje bez rozmyslu – a pak se nestačí divit. Nebo jejich rodiče.

Marek Macháček, expert na kyberbezpečnost, Komerční banka

Bohužel začíná být smutným trendem, že mladí a dospívající jsou stejně jako všichni ostatní pod neustálými útoky a v jejich případě hraje velkou míru nezkušenost a silná naivita.

Neověřují si informace, jsou opravdu důvěřiví a často i vidina rychlého zisku vede k velkým překážkám hned zpočátku jejich dospělého života.

Klíčem k zodpovědnějšími chování je silná finančně-kybernetická gramotnost. A tím nemyslím jen vědět, že se platí daně a nekliká se na podezřelé odkazy.

Odpovědnost tu leží z velké části na rodičích, kteří mají své potomky připravovat na nástrahy i online světa. Máme tady velký počet edukačních kampaní – vypíchnu např. NePINdej od České bankovní asociace, která je přesně na tento druh gramotnosti společně s Kybertestem zaměřena.

Výzva spočívá v tom, že taková gramotnost není jen o jednom testu, ale je to dlouhodobý proces. Je potřeba znát nejen aktuální hrozby, ale sledovat i ty nové. Ty jsou totiž často velice úspěšné právě proto, že se s nimi zatím nikdo nesetkal.

Klára Bulířová, ředitelka divize denního bankovnictví Partners Banky

Klíčové je spojení edukace a chytrých nástrojů. Děti potřebují vědět, jak se na internetu chovat. A zároveň jim musíme dát do ruky jednoduché, ale efektivní nástroje, které je ochrání i v případě, že udělají chybu.

Bezpečné nástroje jako jednorázová virtuální karta, transparentní dětský účet s kontrolou rodičů a možnost postupně navyšovat odpovědnost podle věku jsou základem celé naší filozofie. Nejde o to děti „hlídat“, ale být jim partnerem na cestě k finanční samostatnosti.

Skvělým příkladem je jednorázová virtuální karta. Funguje jen pro jednu platbu a pak se automaticky zneplatní. I kdyby někdo zneužil její údaje, už s ní nezaplatí.

V Partners Bance nabízíme dětské účty, které jsou nastavené tak, aby o nich měli přehled i rodiče. Ti mohou nastavovat limity, povolovat nebo blokovat platby na internetu a také schvalovat používání jednorázových virtuálních karet, což výrazně zvyšuje bezpečnost každého online nákupu.

Naším cílem je děti nejen chránit, ale zároveň je vést k zodpovědnému finančnímu chování – a začít se musí už u jejich prvních online plateb.