Udržitelnost musí jít stranou. Generace Z nakupuje na Temu jako šílená

Shutterstock.com

Udržitelnost musí jít stranou. Generace Z nakupuje na Temu jako šílená

Kdo nenakupuje na Temu, jako by nežil. Platí to pro mladé lidi z generace Z, pro něž je aplikace tohoto nákupního tržiště tak nepostradatelná, že ve staženích poráží i sociální síť TikTok. Čínská nákupní platforma je přitom známá svými nekvalitními produkty a podle expertů je rovněž bezpečnostní hrozbou.

Vladimír Barák

Podle některých marketingových studií je mládež z generace Z (lidé narození v letech 1995 až 2014, pozn. red.) v řadě ohledů odlišná od starších lidí. Třeba tím, že si více potrpí na udržitelnosti. Proto dvakrát zvažují, co nakoupí. A když už něco nakoupí, preferují kvalitu či třeba zboží z druhé ruky, protože se tak bojuje třeba proti trendu „fast fashion,“ tedy levné módy na jedno použití.

Jenže jedna věc je, co mladí říkají, a druhá jejich reálné nákupní a spotřební chování. Podle dat americké analytické společnosti Appfigures je místní mládež posedlá aplikací Temu. Tedy online tržištěm s často nekvalitním zbožím, které někdy nepřežije dokonce ani dlouhou dopravu. Zboží pro zákazníky Temu často cestuje přes půlku světa, velmi často nesplňuje parametry, které e-shop uvádí. A fotky v nabídce lze po shlédnutí reálného zboží označit za docela hodně ilustrativní.

Podle dat Appfigures si dospělá část generace Z (děti z hlediska ochrany osobních údajů nepodléhají analýze) v USA natolik zamilovala levné produkty, že se Temu vyšvihlo na pozici vůbec nejstahovanější aplikace, a to jak pro iOS (Apple), tak pro chytrá zařízení s Androidem. Za prvních deset měsíců roku 2024 bylo Temu věkovou skupinou 18 až 24 let staženo 42 milionkrát.

Jak uvádí online deník Business Insider, pro mladé lidi je Temu velmi atraktivní záležitostí. Nabízí totiž levné zboží, na nějž nemusíte disponovat velkým jměním. Umožňuje nakupovat ve velkém množství, takže se o něco můžete podělit se svými přáteli. A hlavně je design obchodu připraven tak, aby nakupujícím nenechal chvíli klidu. Každý okamžik se odemykají nové slevy, soutěžíte o přístup k limitovaným nabídkám, notifikace na telefonech slibují ohromnou úsporu.

„Temu výrazně zapojuje gamifikaci (nákup hrou, pozn. red.), včetně odpočítávání a odměn do nákupního zážitku. To zvyšuje aktivitu uživatelů a motivuje je k tomu, aby koupili teď, protože jindy už to za tuto cenu nepůjde,“ řekl Sory Park, projektový manažer ve společnosti Daxue Consulting zabývající se čínským trhem.

Atraktivní je pro generaci Z také paradoxně to, že kvůli problémům s kvalitou zákazník často do poslední chvíle neví, co mu reálně přijde. Američtí influenceři se na sociálních sítích natáčí, jak otevírají balíčky z Temu. A pak svým sledujícím vypráví, zda výrobek za cenu stál. Nebo zda poletí rovnou do koše. Vzhledem k hodnotě zboží se totiž jen málokdy vyplatí absolvovat celý proces vrácení zboží. U zboží nejenže vzniká obrovská ekologická zátěž spojená s dopravou, ale padne i ohromné množství obalového materiálu. Tolik vzývaná udržitelnost proto dostává dost na frak, což ale řadě mladých lidí nevadí.

Až druhé místo v žebříčku top aplikací generace Z pak náleží sociální síti TikTok se 33 miliony staženími. Třetí v pořadí, aplikace Threads od společnosti Meta, byla stažena 32 milionkrát. To si analytici vysvětlují zejména tím, že Threads je stále poměrně novou sítí a mladí ji teprve objevují.

Temu je však dlouhodobě kritizováno i na českém trhu. Politika agresivní reklamy, nízkých přepravních nákladů a to, že se na zahraniční prodeje nevztahuje veškerá regulace, podle českých obchodníků vytváří neférové konkurenční prostředí. „Normální člověk ani nepozná, že nenakupuje v Česku, přitom na výrobcích není český návod ani doklad, že je zboží zdravotně nezávadné,“ řekl již dříve Ruslan

Skopal, který založil společnost Trenýrkárna.cz a v e-commerce se pohybuje víc než 15 let. Podle něj Temu, které agresivně vstoupilo i na český i evropský trh, vlastně nemusí dodržovat tvrdé podmínky, které mají pro online podnikání české e-shopy. „Není možné prodávat zboží pod výrobními náklady, to nedává nikomu smysl. Čínské firmy oblbly i Evropskou unii,“ dodal.

Temu s tím ale nesouhlasí. „Informace shromažďujeme s jasným a jediným účelem: poskytnout službu našim uživatelům a vylepšit jejich zákaznický zážitek,“ sdělil již dříve Hrotu24 Miłosz Ciekalski, který za Temu komunikuje. Podle něj tím firma plní požadavky, které na vývojáře kladou prostředí typu App Store od amerického technologického gigantu Apple. Jinými slovy, pokud by Temu nařízení neplnilo, nemohla by jeho aplikace v App Storu vůbec být.

Pro USA jsou data o stahovaných aplikacích smutnou zprávou. Už z toho důvodu, že jak Temu, tak TikTok, jsou experty považovány za čínské bezpečnostní hrozby. Aplikace o uživatelích shromažďují ohromná množství dat a podle řady insiderů prý končí v rukách firem napojených na čínskou vládu. Kromě toho TikTok také dlouhodobě bojuje s údajně nedokonalou ochranou dětí před sexuálními predátory. I to se pravděpodobně promítlo do zákazu TikToku, u kterého aktuálně běží dočasná lhůta, po níž ji mohou Číňané prodat do amerických rukou, jinak bude z obchodů aplikací smazána.

Mateřská společnost Temu, PDD Holdings, vykázala za kvartál do června 2024 příjmy ve výši 13,4 miliardy dolarů, což podle Business Insideru představuje nárůst o 86 procent ve srovnání se stejným obdobím v minulém roce. Letos v únoru utratila miliony dolarů za rekordně drahé reklamy během Super Bowlu, aby zaujala americký trh. Očividně se to povedlo. Jediný konkurent, který Temu v tržbách úspěšně vzdoruje, je americký Amazon.