Mladá generace tenhle trend miluje

Mladá generace tenhle trend miluje

Shutterstock.com

Od posměchu k hitu

Gen Z vrací do módy jeden z nejnenáviděnějších trendů restaurací. Prý ji méně stresuje a učí žít mezi lidmi

To, co ještě před pár lety většina hostů odmítala jako sociální experiment, dnes zažívá comeback.

red

Generace Z přepisuje pravidla restaurací. Podle nové analýzy rezervační platformy Resy si 90 procent mladých hostů užívá společné stoly – trend, který byl ještě před pár lety terčem vtipů a nepříjemných historek o nuceném small talku.

Zatímco starší generace se sdíleným stolům často vyhýbají, digitálně vyrůstající Gen Z v nich vidí šanci na nenucené sblížení a setkání, která by online nevznikla.

Resy uvádí, že 63 procent respondentů považuje společné stoly za skvělé místo pro poznávání nových lidí. Polovina už při sdíleném stolování zažila zajímavý rozhovor, třetina si odnesla nového přítele a každý sedmý dokonce rande.

Podle šéfa Resy Pabla Rivera, který se vyjádřil pro Business Insider, fungují sdílené stoly i proto, že přirozeně podporují trend sdílených talířů, který je u nejmladších hostů normou.

Pro část hostů ale nejde o odvahu, nýbrž o úlevu. Podle Michaela Della Penny z výzkumné firmy InMarket poskytuje společný stůl pro sociálně úzkostlivější mladé lidi bezpečné prostředí.

Nemusejí vést konverzaci sami, mohou se připojit k existujícímu dialogu a zůstat v pozadí. To je pro generaci, která vyrůstala online, přirozený a méně stresující způsob návratu k osobním interakcím.

Další lákadlo je praktické. Sdílené porce bývají levnější, umožňují vyzkoušet víc jídel a společné stolování působí hodnotněji než rychlé občerstvení nebo donáška. A samozřejmě – dlouhé společné stoly vypadají skvěle na sociálních sítích.

Trend má ale hlubší kořeny. Podle chicagského restauratéra Donnieho Madie, kterého cituje Business Insider, se po každém období společenské izolace – ať už po 11. září, po finanční krizi 2008 nebo nyní po pandemii – lidé vracejí k intimnějším, sdíleným formám stolování. Touha být spolu je silnější než obavy z cizích loktů.

Gen Z zároveň hledá vše, co je hmatatelné a osobní. Odmítá AI, vrací do módy „hloupé“ telefony, pořádá domácí večeře a zakládá takzvané supper kluby. Sdílené stoly tak dokonale zapadají do její touhy po autenticitě – zážitcích, které nejdou stáhnout ani nasimulovat.

Jak říká Ashley Mitchell z East Coast Wings + Grill: „Gen Z chce zážitky stejně jako jídlo. Sdílený stůl není jen způsob sezení. Je to součást celé té sociální hry.“