Evropa těží nový trumf u ruských hranic. Narva má změnit pravidla hry s čínskými kovy

Evropa těží nový trumf u ruských hranic. Narva má změnit pravidla hry s čínskými kovy

Shutterstock.com

Evropská sázka na vzácné kovy začíná v Narvě – doslova na dohled od Kremlu

Na břehu estonské řeky Narva, pouhý kámen od ruské hranice, se zrodila evropská odpověď na čínský monopol v oblasti vzácných zemin. V městě, které Vladimir Putin nazývá „historicky ruským územím“, vyrůstá továrna, jež může přepsat strategickou mapu kontinentu.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Za projektem stojí kanadská společnost Neo Performance Materials. Nový závod na výrobu magnetů z vzácných zemin, otevřený v září, má letos vyprodukovat 2 000 tun a v dalších letech se výkon vyšplhá až na 5 000 tun. Ambice jsou jasné: oslabit závislost Evropy na dovozu z Číny.

„Je to miliardový problém, který ovlivňuje biliony v navazujících odvětvích,“ upozorňuje Ryan Castilloux, analytik firmy Adamas Intelligence.

Problém za miliardu, příležitost za biliony

Evropská unie dnes dováží téměř veškeré magnety z Číny, která má pod kontrolou přes 90 % světové výroby. A právě vzácné zeminy jsou srdcem moderní technologie – od elektromobilů po zdravotnické přístroje a větrné elektrárny. Když Čína v minulosti uvalila vývozní omezení, globální řetězce zareagovaly otřesem. Riziko zůstává.

Evropská komise v reakci na to ohlásila plán „RESourceEU“, jehož cílem je zajistit surovinovou soběstačnost. Projekt v Narvě byl sice spuštěn ještě před těmito kroky, ale s podporou 18,7 milionu eur z unijních fondů se stal vzorovým příkladem toho, kam chce EU směřovat.

„Nemluvíme o úplné nezávislosti na jedné zemi,“ vysvětluje šéf Neo Rahim Suleman. „Jde o budování robustního a diverzifikovaného dodavatelského řetězce.“

Proč právě Narva?

Otázka, proč si firma zvolila právě Narvu, se nabízí sama. Místo s těsným ruským sousedstvím je z hlediska bezpečnosti ožehavé. Neo však v Estonsku už provozuje zařízení na separaci vzácných zemin a má zde silné zázemí.

„Kvalita lidí, jejich vzdělání a pracovní morálka nás přesvědčily,“ říká Suleman. „A podpora z EU i Estonska z toho dělá ideální lokalitu.“

Projekt se těší i domácí politické podpoře. Podle Jaanuse Uigy z estonského ministerstva energetiky přišla výstavba „ve správný čas“, a to i díky tomu, že region postupně opouští fosilní zdroje.

Magnety z Narvy zatím pokryjí asi desetinu evropské spotřeby. I tak už má Neo nasmlouvané dodávky s firmami jako Bosch nebo Schaeffler, které zásobují automobilky typu Volkswagen a BMW.

Evropa tak konečně vykročila z teoretických plánů k reálným činům – a udělala to tam, kde se technologické ambice střetávají s geopolitickou realitou.