Evropa může odložit konec spalovacích motorů, tvrdí finanční ředitel Porsche

Růst prodejů aut na baterii v Evropě zpomaluje kvůli ukončení dotací v některých zemích. Podle finančního šéfa automobilky Porsche to znovu otvírá debatu o konci spalovacích motorů.

Evropa může odložit konec spalovacích motorů, tvrdí finanční ředitel Porsche
Ilustrační foto | Shutterstock.com

Ačkoli se evropské politické špičky tváří, že rozhodnutí o zákazu prodeje nových vozů se spalovacími motory od roku 2035 už nemůže nic zvrátit, situace patrně tak jasná není. Naznačuje to alespoň finanční ředitel německé automobilky Porsche Lutz Meschke.

Při představení nového elektrického modelu Porsche Macan v Singapuru Meschke uvedl, že se diskuse o správnosti stopky pro nová benzinová a naftová auta opět rozhořela kvůli nepříznivému vývoji na trhu s elektromobily.

Evropské automobilky hlásí, že po náhlém a nečekaném ukončení dotací na pořízení nových aut na baterii, o němž rozhodla německá vláda na konci loňského roku, se křivka prodejů elektromobilů, dostud mířící strmě vzhůru, začala lámat. „V současné době se tak hodně diskutuje o konci spalovacích motorů. Myslím, že by se zákaz jejich prodeje mohl odložit,“ řekl podle agentury Meschke.

Podle finančního šéfa Porsche prý sice konec dotací nezasáhl segment prémiových a luxusních elektromobilů, utnutí státní podpory ale výrazně pocítili výrobci levnějších modelů. Pokud slabý odbyt bude pokračovat, jsou tak prý jen dvě možnosti: vrátit se k dotování, nebo odložit zákaz prodeje vozů na benzin a naftu. Například britský kabinet k takovému rozhodnutí už dospěl a původní termín – také rok 2035 – zrušil.

Co stojí za úspěchem čínských automobilek, které nyní v elektromobilitě válcují evropskou konkurenci? Podle hlavního analytika Hrot24 Miroslava Zámečníka to je kromě předvídavosti také průmyslová špionáž:

Hrotcast 

Samotná automobilka Porsche s výrobou aut se spalovacím motorem počítá i do budoucna. Patří mezi několik výrobců, kteří se rozhodli vsadit na přizpůsobení svých aut pro syntetická paliva. Ta totiž dostala od Evropské komise – i díky tlaku německé vlády – ze zákazu výjimku.

Firma se také v roce 2022 připojila ke skupině investorů, kteří se rozhodli podpořit startupovou společnost, jež nyní buduje závod na výrobu takzvaných e-paliv v jihoamerickém Chile. Celková investice činila 260 milionů dolarů.