Porsche Taycan 4 při nabíjení
Shutterstock.com
Porsche couvá. A s ním i sen o německé elektromobilitě
Němci kdysi věřili v elektromobilitu se stejným zápalem, jakým jinde fandí fotbalu nebo pivu. Porsche mělo být výkladní skříní německé zelené revoluce – rychlé, luxusní, elektrické. Jenže když minulý týden akcie Porsche AG spadly téměř o deset procent – nejprudší pád od jejich debutu v roce 2022 – bylo jasné, že sen skončil. Plánovaný bateriový SUV pro smetánku je zrušen, firma se vrací ke spalovacím motorům a hybridům.
šéfredaktor
Změna kurzu má i tvrdá čísla: 1,8 miliardy eur odepsaných z provozního zisku, čtvrté letošní varování investorům, propad akcií o 30 procent a odchod z prestižního indexu DAX. A k tomu společný pád s mateřským Volkswagenem, jehož akcie klesly o 8,4 % – nejvíce za více než dva roky.
„Zákazníci si luxusních elektromobilů příliš neváží,“ říká analytik Matthias Schmidt. A Porsche podle něj konečně pochopilo, že zelená image nestačí.
Elektro kocovina
Propad Porsche odráží širší krizi německého autoprůmyslu. Značka čelí slabé poptávce v Číně, kde dominuje domácí BYD, i clům na svém největším trhu – v USA. Zájem o luxusní zboží celosvětově klesá a Porsche investory zklamává už třetím rokem. „Nelze říct, že už bylo zklamání dost,“ podotýká Harald Hendrikse z Citi.
Volkswagen, dřívější lídr v elektromobilitě, škrtá EV projekty, propouští a restrukturalizuje. Přestože v Evropě stále prodává více elektromobilů než Tesla, jeho prémiové značky – Audi, Bentley, Lamborghini – ztrácejí tempo. Porsche už výměnami ve vedení prošlo, zrušilo vlastní program na výrobu baterií a přistoupilo k úsporám.
Přesto se mluví o tom, že šéf Oliver Blume, který řídí jak Porsche, tak VW, by měl z jedné z funkcí odejít. Trh žádá restart – a s Blumeho jménem si ho už nespojuje.
Návrat ke klasice
Porsche tedy dělá to, co umí nejlépe: sází na spalovací motory. Místo elektrické vize budoucnosti se vrací k jistotám. Problém je, že už nejde jen o výrobní plány, ale o důvěru. Volkswagen musel kvůli přehodnocení strategie odepsat další 3 miliardy eur a snížil odhad ziskovosti na 2 až 3 %. Signál investorům je jasný: budoucnost je dál v mlze.
Prémiový trh se mění a Porsche narazilo. Čína má vlastní šampiony, Amerika zavírá dveře, Evropa vyčkává. Elektrický luxus se neprodává – a značka, která si na něm chtěla postavit reputaci, couvá. Možná jde o pragmatismus. Možná o paniku.