Porsche GT3

Porsche GT3

Shutterstock.com

Porsche padá a stahuje s sebou Volkswagen

Před třemi lety vstoupilo Porsche na burzu s velkou slávou. Akcie byly miláčkem investorů a očekávání luxusních výnosů se zdála být oprávněná. Dnes je situace opačná: po dalším varování před poklesem zisku padá Porsche dolů a v propadu s sebou táhne i mateřský Volkswagen.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Automobilka se místo nové elektrické vlajkové lodi vrací ke spalovacím motorům. Tento obrat stojí miliardy a ničí důvěru investorů. Volkswagen vyčísluje dopady přenastavení strategie na 5,1 miliardy eur. U Porsche samotného klesá provozní zisk o 1,8 miliardy eur.

Na trzích následovala okamžitá reakce. Porsche SE, holdingová společnost, se stalo nejslabším titulem indexu DAX a spadlo o 8,2 procenta. Akcie Volkswagenu klesly o 7,1 procenta a Porsche AG ztratilo 7,2 procenta. Navíc přibylo symbolické ponížení: Porsche bylo vyřazeno z prestižního indexu DAX a přesunuto do MDAX. Analytici Index Radaru to označují za „nešťastné načasování“.

Sláva mizí

Marže, které ještě před dvěma lety dosahovaly 18 procent, se nyní smrskly na pouhá dvě až tři. Série varování před slabšími výsledky investory definitivně odradila. Jefferies mluví o tom, že Porsche „udělalo další krok z pódia“. UBS se provokativně ptá, zda dvouciferné marže ještě stačí k tomu, aby si značka udržela nálepku luxusu. Výrok je tvrdý: bývalá sláva Porsche bledne – na burze i v autosalonech.

Na problémech se podepisuje zpoždění elektrického SUV a nutnost přepracovat technologickou platformu. Klíčový čínský trh brzdí realitní krize i levná konkurence, která snižuje poptávku po sportovních vozech. A ve Spojených státech platí Porsche clo 27,5 procenta na každý dovážený model, zatímco Mercedes a BMW se díky místní výrobě sankcím vyhnuly.

Tíha padá na celou skupinu

Pro Volkswagen se potíže Porsche stávají hrozbou. Úspory sílí a ve hře jsou tisíce pracovních míst ve všech hlavních značkách koncernu. Audi je s Porsche úzce provázáno, což lavinu nákladů jen umocňuje.

Pod tlakem je i šéf obou firem Oliver Blume. Investoři a podniková rada požadují, aby se rozhodl mezi Wolfsburgem a Stuttgartem. Obě společnosti potřebují plnohodnotného manažera. Konečné slovo však leží u rodin Porsche a Piech, tradičních strážců značky.