Stellantis podporuje i iniciativu předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové na rozvoj malých městských aut
koláž Hrot24 / Shutterstock.com
Automotive
Evropa riskuje úpadek autoprůmyslu, pokud neuvolní zelená pravidla, varuje šéf Stellantisu
Evropský automobilový průmysl stojí na hraně úpadku, varuje šéf Stellantisu John Elkann. Pokud EU neupraví zelenou legislativu a nezmění přístup k emisním limitům či zákazu spalovacích motorů, může se podle něj celé odvětví propadnout do sestupné spirály a ztratit konkurenceschopnost vůči Číně i USA.
Redaktorka
Předseda automobilového koncernu Stellantis John Elkann varoval v rozhovoru pro server Politico, že bez úprav regulací může evropský automobilový průmysl vstoupit do sestupné spirály.
„Je to bod zlomu. Buď si zvolíme růst, jako to udělaly jiné části světa, nebo urychlíme úpadek,“ řekl Elkann, dědic rodiny Agnelliů a klíčový akcionář Stellantisu i Ferrari.
Spolu s dalšími šéfy automobilek se snaží ovlivnit Evropskou komisi před zveřejněním balíčku pro automobilový sektor, které je naplánováno na 10. prosince.
Evropský trh se stále nevzpamatoval z poklesu ekonomiky způsobeného pandemií. Prodeje jsou dosud menší než v roce 2019, zatímco čínští výrobci elektromobilů se ženou kupředu.
Automobilovému trhu v Evropě nepomáhá ani americký prezident Donald Trump, který zvýšil cla na dovoz evropských aut z 2,5 na 15 procent.
Elkann tvrdí, že situaci lze zlepšit, pokud EU upraví zelenou legislativu. Klíčovým bodem je podle něj revize pravidla, které od roku 2035 zakazuje prodej nových aut produkujících oxid uhličitý.
Výrobci, včetně Stellantisu, chtějí, aby v zákoně přibyla „technologická neutralita“, tedy možnost splnit emisní limity nejen bateriovými elektromobily, ale i plug-in hybridy (vozy s pomocným spalovacím motorem, který prodlužuje dojezd) nebo alternativními palivy, které mohou spalovací motor výrazně zlevnit i vyčistit.
Další oblastí je nastavení emisních cílů ještě v letech před platností zákazu. Elkann navrhuje stanovit pětileté průměrování mezi lety 2028 a 2032 místo jednoho pevného cíle pro rok 2030.
Tím by se spousta firem vyhnula vysokým pokutám při nedodržení pevného data. Podle italského magnáta by to zabránilo nárazovým poklesům produkce a poskytlo firmám větší prostor investovat do technologií.
Stellantis podporuje i iniciativu předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové na rozvoj malých městských aut. Von der Leyenová však ve svém projevu prohlásila, že „budoucnost je elektrická“, což podle výrobců vylučuje možnost širšího výběru technologií.
Francie a Španělsko mezitím navrhly, aby případné výjimky ze zákazu spalovacích motorů byly podmíněny splněním blíže neurčených požadavků na evropský podíl výroby.
Za zcela zásadní ale Elkann považuje celoevropský šrotovací program. Ten by urychlil vyřazení nejstarších a nejvíce znečišťujících vozů z provozu a současně by zvýšil poptávku po nových automobilech.
Podle Elkanna by měly mít automobilky možnost započítat si takto snížené emise do plnění budoucích emisních limitů bez toho, aby musely prudce omezovat nabídku spalovacích motorů, které se stále prodávají nejvíc.