Nedostatek kovů vzácných zemin ohrožuje byznys západních výrobců aut

Nedostatek kovů vzácných zemin ohrožuje byznys západních výrobců aut

Shutterstock.com

Kritické suroviny

Automobilky EU jsou v panice kvůli nedostatku vzácných zemin. Slovenský eurokomisař jde hasit „čínský požár“

Evropský automobilový průmysl sleduje s napětím vývoj v Číně. Nová omezení vývozu vzácných zemin a problém s čipy Nexperia hrozí zpomalením výroby. Šefčovič má za úkol najít rychlé řešení a udržet dodávky kritických materiálů pro evropské firmy.

Radim Bača

Radim Bača

Redaktor junior

Evropská komise informovala, že eurokomisař pro obchod Maroš Šefčovič přijme čínského ministra obchodu Wanga Wen-tchao k jednání o restrikcích na vývoz vzácných zemin z Číny.

Schůzka, která proběhne v nejbližších dnech v Bruselu, má za cíl nalézt bezodkladné řešení a stabilizovat dodávky těchto klíčových kovů. Šefčovič zdůraznil, že EU nechce eskalaci sporu, protože současná situace zatěžuje vztahy mezi Bruselem a Pekingem.

Světové automobilky varují, že omezení vývozu kovů vzácných zemin může vést k nedostatku součástek a případnému uzavírání továren.

Čína má podle AlixPartners kontrolu nad až 70 procenty světové těžby těchto kovů, přičemž nové restrikce vstoupí v platnost 8. listopadu. Někteří čínští vývozci již zaznamenali nárazový nárůst objednávek ze zahraničí.

Šefčovič současně jedná s nizozemskými a čínskými úřady o výrobci čipů Nexperia, jehož dodávky jsou pro automobilový průmysl klíčové.

Nizozemská vláda nedávno převzala nad firmou kontrolu kvůli riziku předání technologií čínské mateřské společnosti Wingtech, což vedlo k zákazu vývozu hotových výrobků čínské divize. ACEA upozorňuje, že současný stav může narušit kontinuitu dodávek čipů pro evropské automobilky.

Kovy vzácných zemin, jako jsou neodym, praseodym, europium nebo terbium, mají široké využití v elektromobilech, bateriích, magnetech, laserových systémech a obrazovkách. Poptávka po nich bude podle odborníků nadále růst s rozvojem obnovitelných zdrojů energie a elektrifikace dopravy.

Evropské automobilky nyní usilují o alternativní zdroje vzácných zemin mimo Čínu. Německý svaz VDA již varoval, že nová omezení mohou mít dalekosáhlé dopady na dodávky do Německa i celé Evropy.

Výroba elektromobilů a dalších technologií závislých na těchto surovinách bude proto muset být pečlivě koordinována. Šefčovič vyzval k rychlému projednání záležitosti mezi Evropskou komisí, členskými státy a Evropským parlamentem

Cílem je, aby případná opatření byla schválena ještě do konce roku. Evropská unie i automobilky tak doufají, že jednání s Čínou přinese stabilitu dodávek kritických materiálů pro nadcházející roky.

S využitím ČTK