BYD Seal
BYD
Čínské vozy válcují trh v Kazachstánu. Evropské automobilky zůstaly ve zpětném zrcátku
Ještě před deseti lety kralovala v Kazachstánu evropská elegance na čtyřech kolech. BMW, Mercedes, Volkswagen – značky, které měly status a dlouhodobou loajalitu nejen v postsovětském prostoru.
šéfredaktor
Jenže dnes? Místo klasických německých linií se do zpětných zrcátek řidičů dívají čím dál častěji vozy s logy BYD, Changan, Chery nebo Geely. Čínské značky sice nepřijely na bílém koni, ale zato s plnými kontejnery výhod – levné, rychlé a na míru.
Evropané zaspali. Čína zaparkovala
„Evropské automobilky jednoduše přišly o své pozice. A ty logicky převzaly čínské značky,“ komentuje situaci Artur Miskaryan, šéf kazašské Agentury pro monitoring a analýzu automobilového trhu. Dřív totiž evropské značky obsluhovaly trh prostřednictvím továren v Rusku. S válkou na Ukrajině ale přišla stopka – a výhodné dodavatelské řetězce se sesypaly jako domeček z karet.
Výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat. Zatímco v roce 2020 měly čínské značky v Kazachstánu podíl jen 2 %, v roce 2024 už to bylo 38 %. A během prvních devíti měsíců roku 2025 se drží na 34,5 %. „To je kombinace příznivých cen, široké nabídky a technologicky pokročilých modelů,“ říká Anar Makasheva, prezidentka Kazachstánské automobilové unie.
Lokální je levnější a rychlejší
Jedním z důvodů čínského úspěchu je jejich schopnost přizpůsobit se trhu – a především jej lokalizovat. Od roku 2014 se do výroby v Kazachstánu pustila první značka JAC, a brzy ji následovaly další. Dnes tu montují vozy značek Hyundai, Kia, Chevrolet, ale i čínských Jetour, Hongqi, Chery nebo Great Wall. Mimochodem, právě Hyundai, Kia a Chevrolet patří dlouhodobě k nejprodávanějším značkám v zemi. Ze zbylých deseti top pozic okupují šest čínští výrobci.
V září navíc Astana Motors otevřela novou továrnu, kde plánuje vyrábět až 120 000 vozů ročně značek Chery, Changan a Great Wall. „Klíčová pro nás byla ochota spolupracovat na vývoji modelů přizpůsobených specifikům našeho trhu – ať už klimatickým nebo geografickým,“ uvedla firma. A jde to i do detailů: od integrace kazaštiny do multimédií až po výrobu komponent přímo v zemi.
To vše dává čínským značkám nejen konkurenční výhodu v ceně, ale i v logistice, dostupnosti servisu a náhradních dílů. Výsledek? 64 % všech nově registrovaných aut v roce 2025 pochází z místní výroby.
Na splátky a bez nervů
Kazachstánská realita? Víc než polovina kupujících platí za auto formou splátek nebo si na něj bere úvěr. A právě tady čínské značky bodují naplno. „Mají výhodné dohody s místními bankami. Záloha bývá jen 5 až 10 %, někdy dokonce nulová,“ popisuje Yerbol Shombinov z prodejní platformy Kolesa.kz.
V zemi, kde euro během pár měsíců posílilo z 534 na 647 tenge a inflace stoupla ze 8,9 % na 12,6 %, hrají ceny klíčovou roli. Zákazníci tak čím dál častěji sahají po vozech, jejichž cena je stanovena v místní měně a kde se riziko výkyvů na trzích přenáší na dealery. Navíc – čínské značky často nabízejí více výbavy za méně peněz. A to rozhoduje.
Evropa si udržuje výsadní postavení alespoň v prémiovém segmentu. Tam si značky jako BMW, Porsche, Audi nebo Land Rover drží téměř 84% podíl. Stejně tak dominuje u nákladních vozů – například Volvo, Scania nebo Mercedes. Jenže i tady čínské značky dýchají na záda.
Budoucnost? Lokální, čínská – a levná
Není všechno růžové. „Sekundární trh zatím čínské vozy vnímá s větší opatrností než zavedené značky,“ připouští Miskaryan. Na druhou stranu, katastrofické scénáře o propadu hodnoty se zatím nepotvrdily. „Naše analýzy ukazují, že čínské značky neztrácejí hodnotu tak výrazně, jak se očekávalo,“ říká Shombinov.
Kazachstán navíc plánuje zavést nový leasingový systém s možností odkoupení vozu po skončení smlouvy. I když podrobnosti zatím nejsou známy, dá se čekat, že výrobci s místními továrnami na tom vydělají nejvíc.