Čína dobývá Rusko. Ovládla trh s novými automobily
V prvním pololetí letošního roku bylo Rusko pro čínské automobilky největším exportním trhem. Nahradily západní vývozce.
Kvůli invazi na Ukrajinu se z ruského trhu stáhla většina velkých západních automobilek. Místo vozů Toyota, Ford, Nissan nebo Volkswagen, které před válkou patřily v Rusku mezi nejoblíbenější, se nyní Rusové musí spokojit s alternativou. Tu jim nabídly čínské automobilky.
Výrobci z říše středu za prvních pět měsíců letošního roku vyvezli do Ruska bezmála 290 tisíc nových vozů, a ukousli si tak skoro polovinu trhu. Pro srovnání, loni činil export čínských automobilek do této země pouze 162 tisíc vozů, a to za celý rok.
Čínská konkurence „zválcovala“ dokonce i nejoblíbenější domácí značku Lada. Ta za prvních šest měsíců roku dosáhla domácích prodejů zhruba 143 tisíc kusů.
Celkem se v Rusku nyní prodává devatenáct různých značek čínského původu. Tři nejúspěšnější jsou Chery Automobile, Geely a Great Wall Motor. Jen ony stojí za třetinou prodejů nových aut v Rusku v letošním roce. Mezi oblíbené modely patří sportovně-užitkové vozy, jako je Tiggo 7 Pro společnosti Chery, Coolray automobilky Geely a řada Haval firmy Great Wall, vyplývá z analýzy agentury Bloomberg.
Masivní vývoz do Ruska naopak přiměl k protiopatření Ukrajinu. Ta zařadila společnosti Geely a Great Wall Motor na seznam válečných sponzorů.