Válka na Ukrajině ukázala, že EU zbrojení sama neutáhne. Šéf Saabu varuje před protekcionismem

Saab patří mezi největší výrobce zbraní v Evropě a jeho ředitel Micael Johansson varuje před příliš ochranářskou politikou EU při výrobě vojenské techniky a produkci zbraní a munice.

Saab patří mezi největší výrobce zbraní v Evropě a jeho ředitel Micael Johansson varuje před příliš ochranářskou politikou EU při výrobě vojenské techniky a produkci zbraní a munice.

Celý článek
0

Většina českých firem chce přijetí eura, ukázal průzkum

České firmy by většinou uvítaly zavedení společné evropské měny v Česku. Za výhodu eura považují zejména odstranění kurzového rizika a snížení transakčních nákladů. Jako rizikovou naopak vnímají společnou měnu z pohledu možného ručení za dluhy jiných států eurozóny. Vyplývá to z průzkumu společnosti Deloitte.

České firmy by většinou uvítaly zavedení společné evropské měny v Česku. Za výhodu eura považují zejména odstranění kurzového rizika a snížení transakčních nákladů. Jako rizikovou naopak vnímají společnou měnu z pohledu možného ručení za dluhy jiných států eurozóny. Vyplývá to z průzkumu společnosti Deloitte.

Celý článek
0

Komentář: Evropa ekonomicky upadá. Nic než radikální integrace a jednotný trh nepomůže

Zastánce různých „národních“ řešení, včetně mnoha českých politiků, to asi nepotěší, ale pokud chce EU alespoň trochu konkurovat USA a Číně, jiná cesta než větší ekonomická integrace není.

Zastánce různých „národních“ řešení, včetně mnoha českých politiků, to asi nepotěší, ale pokud chce EU alespoň trochu konkurovat USA a Číně, jiná cesta než větší ekonomická integrace není.

Celý článek
0

Čína dobývá Rusko. Ovládla trh s novými automobily

V prvním pololetí letošního roku bylo Rusko pro čínské automobilky největším exportním trhem. Nahradily západní vývozce.

Čína dobývá Rusko. Ovládla trh s novými automobily
Chery Automobile | foto Harmony Video Production / Shutterstock.com

Kvůli invazi na Ukrajinu se z ruského trhu stáhla většina velkých západních automobilek. Místo vozů Toyota, Ford, Nissan nebo Volkswagen, které před válkou patřily v Rusku mezi nejoblíbenější, se nyní Rusové musí spokojit s alternativou. Tu jim nabídly čínské automobilky.

Výrobci z říše středu za prvních pět měsíců letošního roku vyvezli do Ruska bezmála 290 tisíc nových vozů, a ukousli si tak skoro polovinu trhu. Pro srovnání, loni činil export čínských automobilek do této země pouze 162 tisíc vozů, a to za celý rok. 

Čínská konkurence „zválcovala“ dokonce i nejoblíbenější domácí značku Lada. Ta za prvních šest měsíců roku dosáhla domácích prodejů zhruba 143 tisíc kusů. 

Celkem se v Rusku nyní prodává devatenáct různých značek čínského původu. Tři nejúspěšnější jsou Chery Automobile, Geely a Great Wall Motor. Jen ony stojí za třetinou prodejů nových aut v Rusku v letošním roce. Mezi oblíbené modely patří sportovně-užitkové vozy, jako je Tiggo 7 Pro společnosti Chery, Coolray automobilky Geely a řada Haval firmy Great Wall, vyplývá z analýzy agentury Bloomberg.

Masivní vývoz do Ruska naopak přiměl k protiopatření Ukrajinu. Ta zařadila společnosti Geely a Great Wall Motor na seznam válečných sponzorů.