Rozkol pod kapotou: Německý automobilový průmysl se štěpí v boji o budoucnost spalováku

Rozkol pod kapotou: Německý automobilový průmysl se štěpí v boji o budoucnost spalováku

Shutterstock.com

Německý automotive na rozcestí

Rozkol pod kapotou: Německý automobilový průmysl se štěpí v boji o budoucnost spalováku

Německo, kolébka automobilismu, se zmítá ve vnitřní válce. Výrobci aut a jejich dodavatelé se přou o to, zda a hlavně jak zachránit tradiční spalovací motor před plánovaným faktickým koncem v roce 2035. Lobbistická skupina VDA sice hodila do ringu ambiciózní desetibodový plán na záchranu benzináků a naft, ale jak odhalil Euractiv, ani vlastní členové nejsou jednotní. Zatímco někteří dodavatelé tleskají, velcí hráči jako Mercedes-Benz a Volkswagen mlčí, nebo jen opatrně přikyvují.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

E-paliva: Záchranný kruh jen pro nejbohatší?

Jádrem VDA plánu je snaha změkčit přísný unijní cíl: místo 100% snížení emisí CO₂ u nových aut v roce 2035 (což znamená prakticky jen elektromobily a vodík) navrhují jen 90% snížení. To by otevřelo dveře hybridům poháněným tzv. e-palivy – syntetickými palivy vyrobenými za pomoci obnovitelné energie. Klíčová je jejich kontroverzní výzva: plug-in hybridy by měly být považovány za bezemisní bez ohledu na skutečné palivo v nádrži, pokud se emise „vykompenzují“ větším podílem biopaliv v jiných sektorech. „Jinými slovy, volná jízda pro zákazníky, kterým na ceně nezáleží,“ komentuje Peter Mock, šéf Mezinárodní rady pro čistou dopravu (ICCT) v Německu. Výroba e-paliv je totiž zatím neúnosně drahá a jejich masové využití v autech je podle expertů přinejmenším sporné, zvláště když chybějí pro sektory jako letectví, kde elektřina není řešením.

Globální realita versus domácí váhání

Zatímco část německého průmyslu bojuje za prodloužení éry spalováků, tržní realita a globální konkurence mluví jasněji. Obavy z cen elektromobilů a nedostatku nabíječek v Německu slábnou. Výzkumníci z institutu CAR ukazují, že cenový rozdíl mezi elektrem a spalovákem se propadl na pouhých 3655 eur. Chystaná státní podpora s 75% daňovou úlevou na elektromobily (BEVs) by měla tento rozdíl ještě smazat. „Úzkost z dojezdu“ je navíc minulostí pro většinu každodenních cest. A zatímco německý spotřebitel možná váhá, svět už jede na elektřinu. „Zbytek světa jede na elektřinu bez ohledu,“ upozorňuje Julia Poliscanova z nevládní organizace Transport & Environment (T&E). Varuje, že přehnaná snaha udržet domácí trh otevřený spalovákům může německé automobilky v globální konkurenci vážně poškodit – výrobci jako Volkswagen a Mercedes už dávno přeorientovali výrobu na potřeby elektřinou hnaných trhů Číny a USA.

VDA tak stojí před problémem: její plán nejenže postrádá plnou podporu klíčových domácích hráčů (Volkswagen podle zdrojů Euractivu dokonce proti odkladu cíle 2035 je), ale je i v příkrém rozporu s evropskými klimatickými ambicemi. T&E spočítala, že přijetí německých návrhů by mohlo snížit podíl elektromobilů v EU v roce 2035 z očekávaných 100% na pouhých 44%, což by do roku 2050 znamenalo až 1,4 gigatun navíc vypuštěného CO₂ – skoro dvojnásobek všech emisí z evropské silniční dopravy v roce 2022. Ačkoli Evropská komise již kvůli tlaku průmyslu ustoupila a zmírnila termíny pro splnění emisních norem, šance, že tento konkrétní plán prosadí, je podle Mocka z ICCT malá: „Nemyslím si, že francouzští a italští výrobci s návrhem VDA souhlasí.“ Poliscanova však varuje před dalšími ústupky: „Dejte jim prst a vezmou si celou ruku.“ Bitva o německý motor zdaleka neskončila, ale svět už nabírá směr.