Rozkol pod kapotou: Německý automobilový průmysl se štěpí v boji o budoucnost spalováku
Shutterstock.com
Německý automotive na rozcestí
Rozkol pod kapotou: Německý automobilový průmysl se štěpí v boji o budoucnost spalováku
Německo, kolébka automobilismu, se zmítá ve vnitřní válce. Výrobci aut a jejich dodavatelé se přou o to, zda a hlavně jak zachránit tradiční spalovací motor před plánovaným faktickým koncem v roce 2035. Lobbistická skupina VDA sice hodila do ringu ambiciózní desetibodový plán na záchranu benzináků a naft, ale jak odhalil Euractiv, ani vlastní členové nejsou jednotní. Zatímco někteří dodavatelé tleskají, velcí hráči jako Mercedes-Benz a Volkswagen mlčí, nebo jen opatrně přikyvují.
šéfredaktor
E-paliva: Záchranný kruh jen pro nejbohatší?
Jádrem VDA plánu je snaha změkčit přísný unijní cíl: místo 100% snížení emisí CO₂ u nových aut v roce 2035 (což znamená prakticky jen elektromobily a vodík) navrhují jen 90% snížení. To by otevřelo dveře hybridům poháněným tzv. e-palivy – syntetickými palivy vyrobenými za pomoci obnovitelné energie. Klíčová je jejich kontroverzní výzva: plug-in hybridy by měly být považovány za bezemisní bez ohledu na skutečné palivo v nádrži, pokud se emise „vykompenzují“ větším podílem biopaliv v jiných sektorech. „Jinými slovy, volná jízda pro zákazníky, kterým na ceně nezáleží,“ komentuje Peter Mock, šéf Mezinárodní rady pro čistou dopravu (ICCT) v Německu. Výroba e-paliv je totiž zatím neúnosně drahá a jejich masové využití v autech je podle expertů přinejmenším sporné, zvláště když chybějí pro sektory jako letectví, kde elektřina není řešením.
Návrat hybridů: Jak automobilky revidují elektrické sny
Globální realita versus domácí váhání
Zatímco část německého průmyslu bojuje za prodloužení éry spalováků, tržní realita a globální konkurence mluví jasněji. Obavy z cen elektromobilů a nedostatku nabíječek v Německu slábnou. Výzkumníci z institutu CAR ukazují, že cenový rozdíl mezi elektrem a spalovákem se propadl na pouhých 3655 eur. Chystaná státní podpora s 75% daňovou úlevou na elektromobily (BEVs) by měla tento rozdíl ještě smazat. „Úzkost z dojezdu“ je navíc minulostí pro většinu každodenních cest. A zatímco německý spotřebitel možná váhá, svět už jede na elektřinu. „Zbytek světa jede na elektřinu bez ohledu,“ upozorňuje Julia Poliscanova z nevládní organizace Transport & Environment (T&E). Varuje, že přehnaná snaha udržet domácí trh otevřený spalovákům může německé automobilky v globální konkurenci vážně poškodit – výrobci jako Volkswagen a Mercedes už dávno přeorientovali výrobu na potřeby elektřinou hnaných trhů Číny a USA.
VDA tak stojí před problémem: její plán nejenže postrádá plnou podporu klíčových domácích hráčů (Volkswagen podle zdrojů Euractivu dokonce proti odkladu cíle 2035 je), ale je i v příkrém rozporu s evropskými klimatickými ambicemi. T&E spočítala, že přijetí německých návrhů by mohlo snížit podíl elektromobilů v EU v roce 2035 z očekávaných 100% na pouhých 44%, což by do roku 2050 znamenalo až 1,4 gigatun navíc vypuštěného CO₂ – skoro dvojnásobek všech emisí z evropské silniční dopravy v roce 2022. Ačkoli Evropská komise již kvůli tlaku průmyslu ustoupila a zmírnila termíny pro splnění emisních norem, šance, že tento konkrétní plán prosadí, je podle Mocka z ICCT malá: „Nemyslím si, že francouzští a italští výrobci s návrhem VDA souhlasí.“ Poliscanova však varuje před dalšími ústupky: „Dejte jim prst a vezmou si celou ruku.“ Bitva o německý motor zdaleka neskončila, ale svět už nabírá směr.