Návrat hybridů: Jak automobilky revidují elektrické sny
Hrot24, vygenerováno v Midjourney
Elektro vs Hybrid
Návrat hybridů: Jak automobilky revidují elektrické sny
Tvrdá realita trhu zasáhla elektrické sny automobilového průmyslu. Místo očekávané laviny zájmu o čistě bateriová vozidla (BEV) naráží výrobci na zdrženlivost zákazníků. Důvody? Kombinace vysokých pořizovacích cen, nedostatečné dobíjecí infrastruktury a obav z omezeného dojezdu – takzvaná "range anxiety". Výsledkem je, že mnoho lidí stále vidí elektromobil spíš jako doplněk k tradičnímu autu než jeho plnohodnotnou náhradu. A tak se strategie velkých hráčů, od GM přes Volkswagena po Hyundai, prudce stáčí zpět k hybridům. Tato "přechodová" technologie, nabízející nižší emise bez úzkosti z vybití, zažívá neočekávanou renesanci.
šéfredaktor
EREV: Staronová hvězda hybridního nebe
Zatímco růst prodejů čistých elektromobilů v USA mírně zpomaluje, hybridy (HEV) a zejména jejich plug-in verze (PHEV) si vedou překvapivě dobře. Nejzajímavějším trendem je však návrat konceptu rozšířeného dojezdu – Extended-Range Electric Vehicles (EREV). Tyto vozy fungují primárně na elektřinu, ale mají malý benzínový motor sloužící výhradně jako generátor pro dobíjení baterie při jízdě. Nabízejí tak prakticky nulové obavy z dojezdu za nižší cenu než čisté BEV. Po letech, kdy na americkém trhu kraloval pouze GM Volt (157 000 prodaných kusů za 9 let), se chystá invaze nových EREV. Na startovní čáře jsou Ram 1500 REV, Jeep Wagoneer S, nové modely Volkswagenu pod značkou Scout a plány mají i Hyundai či Nissan. „Hybridy, včetně EREV, jsou pro spotřebitele relativně dostupným způsobem, jak stoupnout po žebříčku elektrifikace bez výrazného nárůstu měsíčních plateb,“ vysvětluje Eric Anderson ze S&P Global Mobility.
Čína jede na hybridní vlně – a vyváží ji
Tento obrat není jen americkou záležitostí. Čínští výrobci, tahouni globální elektromobility, masivně zvyšují produkci plug-in hybridů, a to jak pro domácí trh, tak na vývoz. Zatímco doma si udržují silnou pozici u čistých elektromobilů, jejich exportní úspěch stojí právě na plug-in hybridních technologiích. „Plug-in hybridy se v prodejích ve zbytku světa téměř zdvojnásobily, a hlavním důvodem jsou čínské exporty,“ konstatuje Charles Lester z analytické společnosti Rho Motion. Lídrem je BYD, který v roce 2024 prodal neuvěřitelných 2,5 milionu hybridních vozů z celkových 4,3 milionu prodaných aut. I zde však hybridy získávají na popularitě. Přestože čínský trh s elektromobily stále roste, experti jako Joe McCabe z AutoForecast Solutions očekávají, že poptávka po vozech se spalovacími motory, včetně hybridů, přetrvá minimálně do roku 2031.
Závěrečná zatáčka: Realismus před revolucí
Světoví spotřebitelé, tísnění ekonomickou nejistotou – umocněnou například americkými sankcemi, zkrátka nejsou připraveni na radikální skok k čisté elektromobilitě. Automobilky, které nedokázaly dostatečně rychle vyřešit klíčové překážky – cenu, infrastrukturu a dojezd , se nyní pragmaticky vracejí k technologii, která nabízí hmatatelné výhody dnes. Hybridy, a zejména technologicky vyspělé EREV, nejsou jen nouzovým řešením. Jsou jasným signálem, že přechod na bezemisní dopravu bude evolucí, nikoli přes noc dokonanou revolucí. A zákazníci svými peněženkami dávají najevo, že tuto postupnou cestu preferují.